Η παρούσα έκδοση τυπώθηκε και κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2024, από τη Συνέλευση Βάσης Εργαζοµένων Οδηγών Δικύκλου.
Μια συνεισφορά στην ανάλυση και κατανόηση του φαινοµένου των εταιρειών πλατφόρµας, στις παγκόσµιες αντιστάσεις και στην διασπορά των αγώνων.
Ευχαριστούµε τους συνάδελφους από το Σύλλογο Μεταφραστών Επιµελητών ∆ιορθωτών (ΣΜΕ∆) για την επιµέλεια.
Ολόκληρη η μπροσούρα σε μορφή pdf εδώ
Το παρόν έντυπο αποτελεί την κατάθεση μιας συλλογικής σκέψης και οπτικής από τη συνέλευση του σωματείου μας προς το σύνολο της τάξης μας, για το φαινόμενο των εταιρειών πλατφόρμας εργασίας. Μια αναδιάρθρωση της εργασίας από την πλευρά των αφεντικών με παγκόσμια ισχύ και εφαρμογή συντελείται με τη δυναμική εμφάνισή τους. Βασικές ταξικές ισορροπίες στη μαζική “ανειδίκευτη” εργασία και εργασιακά κεκτημένα κλονίζονται και τίθενται υπό αμφισβήτηση, σε όλη την υφήλιο (8ωρο, μισθός, ασφάλιση). Μέσα από το καθημερινό μας βίωμα (την εργασία σε αυτές) και με τα εργαλεία του ταξικού ανταγωνισμού και του συνδικαλισμού βάσης, επιχειρούμε να μοιραστούμε τα βιώματά, τις εμπειρίες, τους συλλογισμούς και την συλλογική ανάλυση που καταθέτουμε. Στοχεύουμε στην αποδόμηση και την αποκαθήλωση της ψευδεπίγραφης freelance εργασίας. Με την σειρά μας βάζουμε και εμείς ένα ακόμη ανάχωμα ενάντια στην απορρύθμιση της εργασίας. Η συγγραφή του ξεκίνησε τον Μάρτη του 2023 και μόλις τώρα, μετά από 16 μήνες προχωράμε στην έκδοσή του. Το καθημερινό 8ωρο, ο μεγάλος φόρτος εργασίας του σωματείου, η υποχώρηση των ταξικών αγώνων και συνεπώς και των υποκειμένων που τους δίνουν και τα νέα δεδομένα για τις εταιρείες πλατφόρμες, όπως η ψήφιση της ευρωπαϊκής οδηγίας, που έμπαιναν στο τραπέζι, έφεραν αυτή την καθυστέρηση. Όμως μετά από τόσους μήνες, έχουμε την χαρά να μοιραστούμε τις σκέψεις μας με όλη την τάξη.
Καλή ανάγνωση.
ΟΔΗΓΟΥΜΕ ΜΟΝΟΙ – ΠΟΡΕΥΟΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΔΡΟΜΟΥ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Editorial
- 1. Εισαγωγή
- 1.1. Καπιταλισµός και εταιρείες πλατφόρµες
- 1.2. Το λοκντάουν και εταιρείες πλατφόρµες
- 2. Οι νέες συνθήκες εργασίας στις εταιρειες πλατφόρµες (είτε ως µισθωτός είτε ως freelancer)
- 2.1. Από τον ψηφιακό κόσμο στην απορρύθμιση των εργατικών δικαιωμάτων
- 2.2. Νέες συνθήκες εργασίας - περισσότερη εκµετάλλευση
- 3. Οι λόγοι που έτυχε ευρείας αποδοχής από μεγάλο κομμάτι των συναδέλφων μας
- 3.1. Το υπάρχον καθεστώς εργασίας στην ταχυεστίαση
- 3.2. Η επιβολή καραντίνας/ λοκντάουν
- 3.3. Η “ελευθερία” στην επιλογή του ωραρίου ή το πότε και αν θα δουλέψω
- 3.4. Η ευκαιριακή επιλογή του επαγγέλµατος µας από µεγάλο κοµ άτι των συναδέλφων
- 3.5. Οι προσδοκίες για πολύ και γρήγορο χρήµα
- 4. Γιατί η freelance εργασία είναι εργασία χωρίς δικαιώματα
- 4.1. Η ψευδεπίγραφη freelance εργασία
- 4.2. Στην freelance εργασία το εισόδηµα εξαρτάται από τον αριθµό παραγγελιών
- 4.3. Το διευθυντικό δικαίωµα των εταιρειών: Οι εταιρείες πλατφόρµες “έχουν το µαχαίρι έχουν και το καρπούζι”
- 4.4. Το εισόδηµα των freelancer συναδέλφων εξαρτάται από την κίνηση και τις αυξοµειώσεις της αγοράς
- 4.5. Η freelance εργασία στοχεύει στην πλήρη απορρύθµιση των εργασιακών σχέσεων
- 4.6. Το κυνήγι της παραγγελίας οδηγεί µε στατιστική βεβαιότητα σε τροχαία εργατικά ατυχήµατα/δυστυχήµατα
- 4.7. Η εντατικοποίηση επεκτείνεται στο σύνολο των εργαζοµένων στον επισιτισµό
- 4.8. Νεκρός χρόνος εργασίας
- 5. Η freelance εργασία υποκρύπτει εξαρτηµένη σχέση εργασίας
- 5.1. Κοινή λογική
- 5.2. Δικαστικές αποφάσεις
- 5.3. Η εργατική νοµοθεσία του ελληνικού κράτους
- 5.4. Έγγραφο του ΕΦΚΑ
- 5.5. Η εγκύκλιος του πρώην υπουργού εργασίας Κ. Βρούτση
- 5.6. Η ευρωπαϊκή οδηγία που ψηφίστηκε στις 11 Μάρτη στην ΕΕ 26
- 6. Ο ν. 4808/2021 (ν. Χατζηδάκη) & εταιρείες πλατφόρμες - Μιαιστορία αγάπης
- 6.1 Από την προσπάθεια για εξορθολογισµό στο ν. Χατζηδάκη
- 6.2 Τα “µαύρα κουτιά” στο ν. Χατζηδάκη
- 7. Διαχειριστές στόλου: κερδοσκοπία και στυγνή εκμετάλλευση
- 7.1. Διαχειριστές στόλου: Η τρανή απόδειξη για τους λόγους που η εξαρτηµένη σχέση εργασίας βαφτίζεται freelance εργασία
- 7.2. Τι είναι οι διαχειριστές στόλου
- 7.3. Γιατί η DoorDash/ Wolt έφτιαξε τους διαχειριστές στόλου
- 7.4. Τα ξέρει όλα αυτά η DoorDash/ Wolt;
- 7.5. Διαχειριστές στόλου: ξεζούµισµα, αδήλωτη και υποδηλωµένη εργασία, συνθήκες γαλέρας
- 7.6. Διαχειριστές στόλου και εργατικά ατυχήµατα/δυστυχήµατα
- 8. Η ευρωπαϊκή οδηγία
- 8.1. Τα βασικά σηµεία της οδηγίας
- 8.2. Ιστορικό για το πως φτάσαµε στην οδηγία
- 9. Πολυεθνικές εταιρείες- Παγκόσμια εκμετάλλευση - Διεθνείςαγώνες
- 9.1. Και όμως κινείται
- 9.2. Απέναντι στις μεθοδεύσεις των εταιρειών προτείνουμε
- 9.3. Διεκδικούμε
Η περίοδος των παχιών αγελάδων πέρασε ανεπιστρεπτί. Οι πολυεθνικές εταιρείες δεν ήρθαν εδώ για να μοιράσουν λεφτά, να βελτιώσουν τις απολαβές και το επίπεδο της ζωής μας αλλά για να αυξήσουν τα κέρδη τους πάνω στην δουλειά και τα κορμιά μας. Οι εταιρείες πλατφόρμες και τα κάθε λογής αφεντικά έχουν για σύμμαχους το Κράτος και τους νόμους και προσπαθούν διακαώς να υποτιμήσουν περαιτέρω την εργασία μας και να φτωχοποιήσουν περισσότερο την τάξη μας. H τάξη μας, σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει την αλληλεγγύη, τη μαχητικότητα και το δίκιο με το μέρος της. Αντιστέκεται και αγωνίζεται ενάντια στις σαρωτικές αλλαγές και την απορρύθμιση των δικαιωμάτων μας που φέρνουν οι εταιρείες πλατφόρμες. Όπως έχουμε αναδείξει πολλαπώς, το μοντέλο της εργασίας σε εταιρείες πλατφόρμες, συναντά σθεναρές αντιστάσεις σε όλη την υφήλιο. Τα υποκείμενα, οι προλετάριοι που δίνουν (δίνουμε) αυτούς τους αγώνες έχουμε κοινά χαρακτηριστικά, πέρα από το ότι είμαστε όλοι διανομείς. Χαρακτηριστικά που ξεφεύγουν από τον παραδοσιακό συνδικαλισμό (ιεραρχία, ανάθεση, αποκλεισμοί, πολιτικές σκοπιμότητες), θέτοντας στο προσκήνιο την αυτόνομη οργάνωση και δράση...
Διεκδικούμε
- Πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα για όλους τους διανομείς στις
εταιρείες πλατφόρμες - Οχι στην ψευδεπίγραφη freelance εργασία
- Διαφάνεια και έλεγχος του αλγόριθμου
- Συλλογικές συμβάσεις εργασίας στις εταιρείες πλατφόρμες με αυξήσεις στους
μισθούς - Άμεση ενσωμάτωση της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο του ελληνικού κράτους
- Θέσπιση νομικών κριτηρίων/τεκμηρίων για την οδηγία
- ΜΑΠ για την προστασία μας και όχι για τη διαφήμιση της εταιρείας
- Υποδομές για την προφύλαξη, την ασφάλεια και την υγιεινή μας
- Οι εταιρείες να παρέχουν τα μέσα της εργασίας (δίκυκλο, κινητό, βάση στήριξης)
- Αποζημίωση καυσίμων βάση χιλιομέτρων και όχι βάση αλγόριθμου
- Ένσημα Βαρέα και ανθυγιεινά
Ολόκληρη η μπροσούρα σε μορφή pdf εδώ
Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου
Έτος Ιδρύσεως 2007