Αρχές Νοέμβρη 2022 εκδόθηκε η ομόφωνη απόφαση από το ΄Δ τμήμα του συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για το ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε. Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει το Εργατικό κέντρο Αθήνας και το σωματείο των εργαζομένων της ACS ζητώντας να αναγνωριστεί η αντισυνταγματικότητα του εν λόγου ηλεκτρονικού αρχείου. Το δικαστήριο έκρινε πως «η προαγωγή των συναφών θεμιτών και δημοσίου συμφέροντος σκοπών δεν πρέπει να επιδιώκεται με νομοθετικές ρυθμίσεις που καταλήγουν να προσβάλλουν τον πυρήνα της συνδικαλιστικής ελευθερίας ή συνεπάγονται περιορισμούς της εν λόγω ελευθερίας κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας ή επιφέρουν παράνομη προσβολή άλλων προστατευτέων από το Σύνταγμα ή και το Ενωσιακό Δίκαιο δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.» Παρέπεμψε την προσφυγή στην ολομέλεια του ΣτΕ για να κριθεί συνολικά αν είναι αντισυνταγματική η ύπαρξη του ηλεκτρονικού αρχείου. Η ολομέλεια έχει οριστεί για τις 10 Μάρτη 2023.
Το ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε κρίνεται αντισυνταγματικό στα εξής σημεία:
Α. Ο νόμος 4808/2021(ν. Χατζηδάκη) άρθρο 83 τιμωρεί τα σωματεία που δεν εγγράφονται στο ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε αναστέλλοντας μια σειρά από συνδικαλιστικά δικαιώματα: προστασία από απόλυση, υπογραφή ΣΣΕ, κήρυξη απεργίας, συνδικαλιστική δράση στην επιχείρηση. Η απόφαση ορίζει πως όλα τα παραπάνω «συνιστούν προδήλως δυσανάλογη και ιδιαιτέρως σοβαρή παρέμβαση στο δικαίωμα συνδικαλιστικής ελευθερίας, κατά παράβαση του Συντάγματος (άρθρο 23 παρ. 1).»
Β. Το ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε απαιτεί την υποχρεωτική καταχώριση των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων που είναι εκλεγμένοι ή υποψήφιοι στα όργανα εκπροσώπησης των εργατικών σωματείων και, μάλιστα, χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Αντίθετα το ΣτΕ αναγνωρίζει πως η παραπάνω απαίτηση είναι αντισυνταγματική διότι 1. «αντίκειται στον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (άρθρο 9 παρ. 1&2 ), ο οποίος θέτει τον κανόνα της απαγόρευσης επεξεργασίας των δεδομένων που αποκαλύπτουν τη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση.» 2. «Όλες οι διατάξεις του άρθρου 10 της προσβαλλόμενης υπουργικής αποφάσεως περί χορήγησης στοιχείων, κατά το μέρος που αφορούν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, έχουν τεθεί καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδοτικής διατάξεως του άρθρου 6 παρ. 4 (δ) του ν.1876/1990.»
Γ. Η έναρξη λειτουργίας του κρίνεται ως παράνομη και αναφέρει πως «Το Δικαστήριο κρίνει ως μη νόμιμη τη διάταξη του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 12 της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης, η οποία ορίζει την 1.1.2022 ως την ημερομηνία έναρξη ισχύος της.»
Το υπουργείο εργασίας και η κυβέρνηση για άλλη μια φορά αλληθωρίζουν, επιχειρώντας να βαφτίσουν το ψάρι κρέας. Στη σχετική ανακοίνωση τους αναφέρουν πως «[..] Μόνο επιμέρους ζητήματα λειτουργίας θίγονται στην εν λόγω απόφαση του Δ' Τμήματος και παραπέμπονται προς οριστική κρίση στην ολομέλεια.» Για την κυβέρνηση το φακέλωμα και η απαγόρευση συνδικαλιστικών,συνταγματικά κατοχυρωμένων, ελευθεριών, που κερδήθηκαν μετά από σκληρούς και ανυποχώρητους αγώνες, δεν αποτελούν συνταγματική εκτροπή, αλλά «επιμέρους ζητήματα.»
Εδώ ολόκληρη η απόφαση του Σ.τ.Ε.
Από την στιγμή που ψηφίστηκε ο ν.4808/2021 (ν. Χατζηδάκης) το σωματείο μας βγήκε μπροστά διεκδικώντας την κατάργηση των αντεργατικών άρθρων του νόμου καθώς και την επαναφορά και ενίσχυση του ν.1264/82. Διακηρύσσοντας την ανυπακοή ενάντια στο νόμο, δεν αποδεχτήκαμε την δημιουργία του ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε, δεν δεχτήκαμε να φακελωθούμε. Συνεχίζουμε να βρισκόμαστε στο δρόμο του αγώνα πιστεύοντας βαθιά πως οι ταξικοί αγώνες δεν είναι ούτε νόμιμοι ούτε παράνομοι αλλά δίκαιοι και αναγκαίοι.
Κατάργηση του ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε
Κατάργηση των αντεργατικών άρθρων του ν.4808/21 (ν. Χατζηδάκη)
Επαναφορά και ενίσχυση του ν.1264/82