Σήμερα οι 4ωροι, αύριο οι 6ωροι, μεθαύριο οι 8ωροι και στο τέλος όλοι – Απεργία 24/6 – Μοτοπορεία 15:00 Π.Άρεως
Επιτροπή εργαζομένων ΣΒΕΟΔ efood, Κείμενα - Προκηρύξεις

Σήμερα οι 4ωροι, αύριο οι 6ωροι, μεθαύριο οι 8ωροι και στο τέλος όλοι – Απεργία 24/6 – Μοτοπορεία 15:00 Π.Άρεως

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, μετά από την προειδοποιητική 4ωρη στάση εργασίας στις 17 Ιουνίου και έπειτα από την άρνηση της εταιρίας να απαντήσει στα αιτήματά μας που αφορούν τη σταθερότητα των εργασιακών σχέσεων και τα καύσιμα, επανερχόμαστε με την προκήρυξη 24ωρης απεργίας που συμφωνήθηκε ομόφωνα από όσες και όσους βρεθήκαμε στην συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της εταιρίας. Έπειτα από την άκαρπη συνάντηση εκπροσώπων του σωματείου μας με την εταιρία, θεωρούμε πως οφείλουμε να τοποθετηθούμε εκ νέου και να δώσουμε κάποιες απαντήσεις σε σχέση με τα όσα ειπώθηκαν από πλευράς των εκπροσώπων της εταιρίας και όχι μόνο

  1. «Η αλλαγή του τρόπου ρύθμισης της βάρδιας των 4ωρων παρέχει ακόμα ευελιξία».
    Όπως όλες και όλοι γνωρίζουμε οι 15 ώρες μη διαθεσιμοτήτων δεν αρκούν για να οριστεί το πρόγραμμα με βάση τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις των 4ωρων εργαζομένων. Με τις μη διαθέσιμες ώρες, έχουν απλώς την δυνατότητα είτε να ορίσουν τα ρεπό τους και να οριστούν οι βάρδιες από τον αλγόριθμο είτε να ορίσουν τις ώρες που μπορούν να εργαστούν και να οριστούν τα ρεπό από τον αλγόριθμο. Το συγκεκριμένο μοντέλο απέχει αρκετά από το «διαλέγεις πότε θα εργάζεσαι» που διαφήμιζε η εταιρία με σκοπό να αντλήσει εργατικό δυναμικό  που τότε ήταν απαραίτητο συστατικό για να καθιερωθεί στην αγορά ως «υπερδύναμη». Όπως αποδεικνύεται από τις τρέχουσες εξελίξεις, η ευέλικτη 4ωρη εργασία μετατρέπεται μονομερώς σε κυλιόμενο ωράριο και βλάπτει  υλικά και ηθικά τις εργαζόμενες και τους εργαζόμενους, χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση.
  1. «πρέπει να καλυφθούν συγκεκριμένες ανάγκες».
    Μας είναι προφανές ότι υπάρχουν ανάγκες σε συγκεκριμένες ώρες τις ημέρας όπου ο όγκος των παραγγελιών είναι μεγάλος όπως όμως μας είναι εξίσου προφανές ότι θα μπορούσε να υπάρξει άλλου τύπου παρέμβαση στον τρόπο επιλογής βαρδιών που θα κάλυπταν τις συγκεκριμένες ανάγκες διατηρώντας την αρχική δυνατότητα επιλογής βαρδιών που είχαν οι 4ωροι εργαζόμενοι. Οι ανάγκες των επιχειρήσεων καλύπτονται από εργαζόμενους με σταθερά ωράρια και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Οι ανάγκες των επιχειρήσεων καλύπτονται με την ορθολογική αντιμετώπιση της εργασίας που αναγνωρίζει στον εργαζόμενο το δικαίωμα να διευθετεί τον ελεύθερο χρόνο και την προσωπική του ζωή.
  1. «δεν υπάρχει πρόθεση να εξωθήσουμε το προσωπικό σε παραιτήσεις ή freelance εργασία».
    Είναι γνωστό ότι η delivery hero στις 50+ χώρες που δραστηριοποιείτε λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με το μοντέλο της freelance εργασίας ή αλλιώς πληρωμή με το κομμάτι. Είναι επίσης γνωστό και αδιαπραγμάτευτο γεγονός ότι αν δεν υπήρχαν οι αντιδράσεις και οι κινητοποιήσεις του Σεπτέμβρη, όλοι μας, μόλις έληγε η 3μηνη σύμβαση θα αναγκαζόμασταν να επιλέξουμε αν θέλουμε να μείνουμε άνεργοι ή να δουλεύουμε και να πληρωνόμαστε με το κομμάτι χωρίς εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Μας είναι λοιπόν κάπως δύσκολο να πιστέψουμε ότι οι σχεδιασμοί υποτίμησης της εργασίας μας αφέθηκαν σε κάποιο συρτάρι. Ότι οι μεταβολές στον τρόπο επιλογής των βαρδιών που καθιστούν αδύνατο να προγραμματίσουμε τις ώρες που δουλεύουμε με βάση τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις μας δεν γίνονται με στόχο είτε να παραιτηθούμε είτε να υποχρεωθούμε στην επιλογή της freelance εργασίας. Η πρόθεση της εταιρίας είναι αυτή ακριβώς. Να εξωθήσει το προσωπικό σε παραιτήσεις ή freelance εργασία με σκοπό να μετακυλήσει το κόστος στην πλάτη των εργαζομένων και να αυξήσει τα κέρδη της. Μετακύλιση του κόστους σημαίνει καύσιμα, έξοδα χρήσης και συντήρησης δίκυκλου, ΚΤΕΟ, ασφαλιστήριο συμβόλαιο οχήματος, ένσημα, άδεια ασθένειας, άδεια εργατικού ατυχήματος, επίδομα άδειας, δώρο Πάσχα και Χριστουγέννων στην πλάτη του εργαζόμενου. Η freelance εργασία καθορίζεται από τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Στη freelance εργασία δεν καθορίζεται κατώτατη αμοιβή και οι απολαβές διαρκώς μειώνονται ενώ οι εργασιακές σχέσεις συνεχώς χειροτερεύουν. Ως εργαζόμενοι δεν είμαστε εναντίον των freelancers. Είμαστε εναντίον της freelance εργασίας. Εάν δεν υπήρχαν οι αγώνες των εργαζομένων και των σωματείων για δουλειά με πλήρη μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα, οι απολαβές των freelancer θα είχαν μειωθεί αισθητά. Ενώ τα άμεσα αντανακλαστικά και οι αναλύσεις μας, είναι ο λόγος που αυτή τη στιγμή η εταιρία, για να μην επιβεβαιώσει τα προφανή, έχει παγώσει προσωρινά τις μετατροπές συμβάσεων των μισθωτών σε freelance μοντέλο εργασίας, ακόμα και αν κάποιοι το επιθυμούν και προσπαθεί με κάθε τρόπο να μην υπάρξουν παραιτήσεις που θα οφείλονται στην αλλαγή του τρόπου επιλογής των βαρδιών. Παρόλα αυτά οι ζωές και η καθημερινότητα των 4ωρων  συναδελφισσών και συναδέλφων μας, παραμένουν σε καθεστώς ομηρίας, εξαρτημένοι από τις βάρδιες που θα επιλέξει ο αλγόριθμος για λογαριασμό τους αφού δεν μπορούν να διευθετήσουν τις βάρδιες τους συνδυαστικά με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους, όπως κάνανε εδώ τόσα χρόνια.

    4. «έπειτα από συνεννόηση με τον area manager δεν θα αντιμετωπίσει κανείς πρόβλημα».
    Γνωρίζουμε ότι δεν είναι μόνο οι διανομείς που βάλλονται από αυτούς τους σχεδιασμούς. Μας είναι γνωστές οι εντατικοποιημένες συνθήκες εργασίας των συναδελφισσών και των συναδέλφων στα γραφεία. Προφανώς από αυτό το κομμάτι της εντατικοποίησης δεν θα μπορούσαν να παραληφθούν και οι area managers. Εδώ και καιρό παρατηρούμε ότι οι area managers μειώνονται ενώ σε αυτές και αυτούς που παραμένουν στις θέσεις τους ανατίθενται επιπλέον ζώνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερούν οι απαντήσεις σε tickets για διάφορα ζητήματα, η επικοινωνία να γίνεται ακόμα πιο απρόσωπη ενώ ταυτόχρονα προκύπτουν τα εξής ερωτήματα.

    Με τι κριτήρια θα γίνεται η τακτοποίηση των βαρδιών μέσω ticket? Και αν τελικά διευθετείτε το ζήτημα των βαρδιών με αυτόν τον τρόπο, για ποιο λόγο είμαστε αναγκασμένοι να βιώνουμε αυτή την ταλαιπωρία? Τα πράγματα είναι απλά και κατεκτημένα εδώ και χρόνια. Οι εργασιακές σχέσεις καθορίζονται από τη σύμβαση εργασίας. Το πρόβλημα του κυλιόμενου ωραρίου δεν επιλύεται ατομικά παρά μόνο με σταθερά ωράρια και σεβασμό στην προσωπική ζωή των εργαζομένων.

    5. «είναι νόμιμο… διάβασε την σύμβαση»
    Αισθανόμαστε την ανάγκη να υπενθυμίσουμε πως η επίκληση του νόμιμου δεν είναι απαραίτητα και ηθικό. Κάτι που ήταν παράνομο χθες, σήμερα είναι νόμιμο και κάτι που είναι νόμιμο σήμερα μπορεί να είναι παράνομο αύριο. Αυτό που έχει σημασία για εμάς είναι το ορθολογικό και το δίκαιο. Και σε κάθε τι άδικο, θα βρισκόμαστε μονίμως απέναντι. Η μονομερής αλλαγή ωραρίου, ειδικά μετά από τόσα χρόνια, προκαλεί στον εργαζόμενο έμμεση και άμεση ηθική και υλική ζημιά ενώ η μονομερής μετατροπή του σταθερού ωραρίου σε κυλιόμενο συνιστά βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας.

    6. «οι μισθωτοί βάζουν την εταιρία μέσα».
    Σύμφωνα με το τελευταίο newsletter είμαστε 5.212 διανομείς πανελλαδικά με την πλειοψηφία των διανομέων να πληρώνονται με το κομμάτι. Παρόλη την σταθερή αύξηση του όγκου των παραγγελιών οι χιλιάδες νέες προσλήψεις ήταν δυσανάλογες αυτής οπότε οι προσλήψεις νέων διανομέων σταμάτησε. Οι προσλήψεις μισθωτών, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, όμως έχουν παγώσει από τον Σεπτέμβρη ενώ ακολούθησαν χιλιάδες προσλήψεις υπαλλήλων αμειβόμενων με το κομμάτι. Η στρατηγική της ενίσχυσης του μοντέλου της freelance εργασίας προχώρησε ραγδαία, όμως αυτό είχε σαν αναπόφευκτο αποτέλεσμα τα στατιστικά των μισθωτών σε ορισμένους τομείς να μειωθούν. Το να χρησιμοποιείται το συγκεκριμένο δεδομένο ως υπεράσπιση της αφήγησης του ότι “οι μισθωτοί βάζουν την εταιρία μέσα” εκτός από άδικο είναι και χυδαίο. Διότι εμείς θυμόμαστε. Θυμόμαστε ότι πριν μπει σε εφαρμογή ο σχεδιασμός υποτίμησης της εργασίας μας και μετατροπής του σε αμοιβή με το κομμάτι, είμασταν εμείς οι “ήρωες” που με την εργασία μας, εν μέσω πανδημικής κρίσης, φέραμε την εταιρία στη θέση που βρίσκεται σήμερα. Το γεγονός ότι οι αρμόδιοι διαχειριστές της επέλεξαν να προχωρήσουν σε χιλιάδες προσλήψεις την στιγμή που ο όγκος των παραγγελιών δεν είχε αυξηθεί αναλογικά, είναι μια ευθύνη που δεν μας αναλογεί να επωμιστούμε.

    7. «δεν μπορείς να κάνεις κουμάντο στο πως θα δουλεύει η εταιρία».
    Οι εργασιακές σχέσεις δεν είναι ζήτημα κουμάντου αλλά ορθολογικής αντιμετώπισης της εργασιακής καθημερινότητας. Και όταν αποφάσεις που λαμβάνονται υπονομεύουν την εργασία μας ενώ γινόμαστε θεατές μιας γενικότερης στρατηγικής που καθιερώνει την εντατικοποιημένη εργασία και την επισφάλεια, την στιγμή που κάποιοι κερδίζουν δεκάδες εκατομμύρια στις πλάτες μας, καλούμαστε όλες και όλοι να πάρουμε θέση. Οφείλουμε όλες και όλοι να αντιληφθούμε ότι τον Σεπτέμβρη το πρόβλημα αφορούσε τους 115, σήμερα τους 4ωρους, αύριο τους 6ωρους, μεθαύριο τους 8ωρους και στο τέλος όλους όσοι εργαζόμαστε στην εταιρία.

    8. «Δώσαμε 100.000 ευρώ παραπάνω για καύσιμα…»
    Το θέμα της αποζημίωσης καυσίμων είναι πολύ απλό και αυτό που χρειάζεται να καταλάβουμε τόσο εμείς όσο και οι αρμόδιοι της εταιρίας είναι το εξής. Δεν μας κάνουν κάποια χάρη που μας αποζημιώνουν τα καύσιμα που καταναλώνουμε όταν εργαζόμαστε για λογαριασμό τους. Δεν είναι κάποιο προνόμιο που απολαμβάνουμε ως εργαζόμενοι διανομής στην efood. Είναι υποχρέωση τους. Είναι υποχρεωμένοι από το νόμο 4611/19 και την ερμηνευτική εγκύκλιο της 1ης Ιουλίου του 2019 που αναφέρει ότι η δαπάνη για την αγορά καυσίμων βαρύνει τους εργοδότες. Απλά τα πράγματα.

  1. “Κρεσέντο εντατικοποίησης στα γραφεία»
    Όλοι οι εργαζόμενοι στα γραφεία της εταιρείας , πιέζονται ασφυκτικά , από τους χρόνους διαχείρισης σε tasks, chat, κλήσεις . Τα διαλείμματα είναι τα μισά από αυτά που ορίζει ο νόμος. Η εταιρεία έχει συστήσει ασφυκτικό σύστημα αξιολόγησης για να εδραιώσει την εντατικοποίηση της εργασίας. Και ταυτόχρονα η εταιρεία , θέλοντας να βγάλει ακόμα και «από τη μύγα ξύγκι» αντί να καλύπτι πλήρως το κόστος της τηλεργασίας , έχοντας μετατρέψει το σπίτι των εργαζομένων σε γραφεία της εταιρείας , καταβάλει το ελάχιστο ποσό που ορίζει ο νόμος Χατζηδάκη.

Οι εργαζόμενες και οι εργαζόμενοι στην efood απαιτούμε:
1.Να ανακαλέσει η εταιρεία την απόφαση για κατάργηση του δικαιώματος των διανομέων να ορίζουν το πρόγραμμά τους
2.Να επανέλθουν οι προσλήψεις μισθωτών με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα με παράλληλη διακοπή νέων συμβάσεων freelance.
3.Να δοθεί το δικαίωμα σε όσους εργαζόμενους με 4ωρη ή 6ωρη απασχόληση το επιθυμούν να τροποποιήσουν τη σύμβαση τους σε πλήρους απασχόλησης.
4.Να καταβάλλεται βάσει του νόμου 4611/19 και της ερμηνευτικής εγκυκλίου της 1ης Ιουλίου 2019 η αποζημίωση καυσίμων σύμφωνα με τα πραγματικά χιλιόμετρα που διανύουμε ανεξάρτητα από οποιαδήποτε αξιολόγηση.
5.
Να αυξηθούν τα διαλείμματα των εργαζομένων στα γραφεία σε 60 λεπτά.
6.
Να καταργηθεί η αυτόματη απάντηση στα τηλεφωνικά κέντρα.
7
Να σταματήσει η εφαρμογή διπλών duties.
8.
Να αποζημιώνεται πλήρως το κόστος της τηλεργασίας σε ρεύμα τηλεπικοινωνίες και εξοπλισμό.
9.
Να γίνουν προσλήψεις σε όλα τα τμήματα.
10.
Να καταργηθούν όλες οι αξιολογήσεις και οι στόχοι που βάζει η εταιρεία.

Επιχειρησιακό σωματείο efood Π. Αττικής

23 Ιουνίου, 2022
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ / TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ
Πως λειτουργεί η Συνέλευση Βάσης Εργαζόμενων Οδηγών Δικύκλου, τι είδους συνδικαλισμό προωθεί και ποιές είναι οι διαφορές της από τα παραδοσιακά σωματεία;

Οι διαδικασίες μας είναι αμεσοδημοκρατικές και δεν προωθούμε ούτε ιεραρχίες ούτε κάθετες ιεραρχικές δομές. Πιστεύουμε και αναδεικνύουμε τις ικανότητες κάθε συναδέλφου και δεν αναγνωρίζουμε πεφωτισμένους ηγέτες και πρωτοπορίες. Διαβάστε αναλυτικά εδώ

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Τρόποι επικοινωνίας με το σωματείο

Διεύθυνση: Σπύρου Τρικούπη 56, Τ.Κ. 114 73, Aθήνα
E-mail: [email protected]
Τηλέφωνο: 6946747244

Πότε βρισκόμαστε:

Κάθε Σάββατο στις 6 το απόγευμα διεξάγονται προπαρασκευαστικές συζητήσεις όπου σκιαγραφούμε διαθέσεις και καταθέτουμε ιδέες, προτάσεις και στρατηγικές προς συζήτηση.
Οι τακτικές μας συνελεύσεις γίνονται την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα στις 6. Κάθε Τρίτη το σωματείο παραμένει ανοιχτό από τις 6 μέχρι τις 8, για να γνωριστούμε με νέους συναδέλφους.

INTERNATIONAL STRUGGLES

A selection of texts, material, analysis in other languages:

ALL languages HERE or select a language: EN | IT | PT | DE | ES