Χρειάστηκαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια ώστε τρία υπουργεία (υποδομών και μεταφορών - εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης - προστασίας του πολίτη) του επιτελικού κράτους να εκδώσουν Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για την Ασφάλεια και Υγεία κατά την διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με μοτοποδήλατα ή μοτοσυκλέτες με αριθμό 72555/2023, ΦΕΚ 4958/Β/7-8-2023. Η ΚΥΑ αυτή προβλεπόταν από τον ν. 4611/2019[1]. Ο νόμος νομοθετήθηκε επί ΣΥ.ΡΙΖ.Α τον Μάη του 2019, μετά την μεγαλειώδη απεργία που είχε καλέσει η ΣΒΕΟΔ, στις 11 Απρίλη 2019 με την συμμετοχή χιλιάδων συναδέλφων στην απεργιακή μοτοπορεία και περιφρούρηση. Η ΚΥΑ, όπως και ο ν.4611/2019 αφορά όλους τους επαγγελματίες οδηγούς δικύκλου. Δηλαδή κούριερ/ταχυμεταφορείς, διανομείς / ταχυδιανομείς & υπάλληλους εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο.
[1] Συγκεκριμένα το άρθρο 56 παρ΄. 4 του ν.4611/2019 αναφέρει: «Με απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται τα πιστοποιητικά και τα προβλεπόμενα λοιπά έγγραφα που οφείλει να διαθέτει ο εργοδότης, σχετικά με την ορθή συντήρηση των οχημάτων της παραγράφου 1, το είδος και οι προδιαγραφές του εξοπλισμού προστασίας της παραγράφου 2, οι προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου στα οχήματα της παραγράφου 1, ο φορέας πιστοποίησης της ευστάθειας του οχήματος, η πρότυπη γραπτή εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου για τις δραστηριότητες της παραγράφου 1 και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.»
Την ΚΥΑ μπορείτε να την δείτε εδώ
Η εν λόγω ΚΥΑ, ανάμεσα στα άλλα, αναφέρει ποιά είναι τα κατάλληλα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) που είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν οι εργοδότες και είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/425 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Χρειάστηκαν να περάσουν τέσσερα χρόνια, να βάψουν με αίμα την άσφαλτο πολλοί συνάδελφοι που τραυματίστηκαν ή δεκάδες που έχασαν την ζωή τους εν ώρα εργασίας, γιατί το κράνος ήταν ανεπαρκές, τα ΜΑΠ ανύπαρκτα, ενώ η συντήρηση του δικύκλου πλημμελής ή ακόμα και ανύπαρκτη, αφού δεν υπάρχουν τα ανάλογα χρήματα. Κάποιοι συνάδελφοι δεν θα είχαν τραυματιστεί, ενώ κάποιοι άλλοι θα ζούσαν ακόμη αν η εν λόγω ΚΥΑ είχε εκδοθεί χωρίς καθυστέρηση.
I. Τα ΜΑΠ που ορίζει η ΚΥΑ είναι τα εξής [άρθρο 5 παρ. 1] :
“α) Προστατευτικό κράνος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 12 του Κ.Ο.Κ. και τις κατ' εξουσιοδότηση αυτού υπ' αρ. 16703/716/2001 υπουργική απόφαση «Καθορισμός των χαρακτηριστικών, των προδιαγραφών κ.α. των προστατευτικών κρανών, για οδηγούς και επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων, καθώς και των εξαιρέσεων από την υποχρέωση χρήσης αυτών» (Β' 538) και υπό στοιχεία Ζ3- 654/04.09.2006 κοινή υπουργική απόφαση «Απαγόρευση διάθεσης στην ελληνική αγορά κρανών και προστατευτικών όρασης για οδηγούς και επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων που δεν είναι σύμφωνα με τον κανονισμό R22 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών όπως ισχύει» (Β' 1389), καθώς και το πρότυπο ECE 22.06 (full face με αποσπώμενο προστατευτικό κάτω μέρους του προσώπου),
β) πανωφόρι και παντελόνι, κατάλληλα για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσικλέτας έναντι πτώσης (ανθεκτικά στην τριβή, με ειδική προστασία στους ώμους, στους αγκώνες, στα γόνατα και στην πλάτη). Εάν αυτά έχουν και τις προδιαγραφές του ανακλαστικού γιλέκου ή/και της αδιάβροχης προστασίας, τότε οι απαιτήσεις των γ) ή/και ε) ακόλουθων εδαφίων παρέλκουν,
γ) αδιάβροχο ολόσωμης προστασίας,
δ) γάντια,
ε) ανακλαστικό γιλέκο,
στ) προστατευτικά αδιάβροχα υποδήματα.»
Σπάμε την σιωπή μας στην αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία
Εφαρμογή του ν. 4611/2019 & της ΚΥΑ για την Ασφάλεια και Υγεία κατά την διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με μοτοποδήλατα ή μοτοσυκλέτες
Διεκδικήσαμε και κερδίσαμε τα ΜΑΠ & οφείλουμε να τα χρησιμοποιούμε για την ασφάλειά μας.