Για την απώλεια του 17χρονου συναδέλφου Μέρκουρι Βασίλη
Κείμενα - Προκηρύξεις, Σημαντικά

Για την απώλεια του 17χρονου συναδέλφου Μέρκουρι Βασίλη

Πόσο κόκκινη χρειάζεται να βαφτεί η άσφαλτος μέχρι το υπουργείο εργασίας να πράξει τα αυτονόητα;

Για την απώλεια του 17χρονου συναδέλφου Μέρκουρι Βασίλη που εργαζόταν ως διανομέας
στο ψητοπωλείο «Αλάτι και Πιπέρι» στη Σκάλα Ωρωπού

Ο 17χρονος συνάδελφος Βασίλης Μέρκουρι, διανομέας στο ψητοπωλείο «Αλάτι και Πιπέρι», που έχασε τη ζωή του το Σάββατο 2/09 στην Σκάλα Ωρωπού, δεν ήταν ένας «άλλος ένας άτυχος εργαζόμενος». Η εργοδοτική ασυδοσία και η κρατική αδιαφορία είναι οι ηθικοί αυτουργοί αυτού του θανάτου. Οι ηθικοί αυτουργοί όχι μόνο για τον Βασίλη, αλλά για τον Αμίρ, το Θάνο και τον κάθε συνάδελφο που δουλεύει στο σκιώδες καθεστώς εργασίας της ταχυδιανομής.

Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο το ύποπτο γεγονός, πως όλα τα δημοσιεύματα αναφέρονται σε ένα ψητοπωλείο που ονομάζεται «ψωμί και αλάτι». Μέλη του σωματείου, την Κυριακή 11 Σεπτέμβρη πραγματοποίησαμε παρέμβαση ενημέρωσης στους συναδέλφους στην Σκάλα Ωρωπού. Εκεί ανακαλύψαμε πως η επιχείρηση τελικά ονομάζεται «ΑΛΑΤΙ και ΠΙΠΕΡΙ» και ήταν κλειστή. Το μυστήριο είναι πως τα δημοσιεύματα επικαλούνται ανακοίνωση από την «Ανεξάρτητη αρχή ΣΕΠΕ» για το όνομα της επιχείρησης. Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι ποιοι και γιατί παραποίησαν το όνομα της επιχείρησης όπου συνέβη το θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα;

Το περιβάλλον εργασίας του επαγγελματία οδηγού δικύκλου είναι ο δρόμος. Αυτό σημαίνει πως είμαστε μόνιμα εκτεθειμένοι σε μια σειρά κινδύνους, που μπορεί να αποβούν και μοιραίοι. Οι ασυνείδητοι και απρόσεχτοι οδηγοί, οι κακοτεχνίες στους δρόμους και η έκθεση στα (ακραία) καιρικά φαινόμενα είναι οι δεδομένοι αστάθμητοι παράγοντες, που έχουμε να διαχειριστούμε στη διάρκεια της εργασίας μας. Προσθετικά δρουν η εντατικοποίηση και το άγχος της επιβίωσης. Η οδηγική μας εμπειρία και η γνώση των δικαιωμάτων μας όταν και αν υπάρχουν, μπορούν να μας προστατεύσουν, αλλά όχι απόλυτα. Υπάρχουν μια σειρά από άλλους παράγοντες στο περιβάλλον εργασίας του επαγγελματία οδηγού δικύκλου, που διασφαλίζονται από την εργατική νομοθεσία, αλλά και από το σύνταγμα και ως ένα βαθμό οριοθετούν ένα υποτυπώδες πλαίσιο ασφαλούς εργασίας. Το κράτος, η κυβέρνηση, το υπουργείο εργασίας και ο υπουργός είναι υποχρεωμένοι να πράττουν τα δέοντα για να τηρείται η εργατική νομοθεσία.

Στην Ελλάδα των μνημονίων και του νεοφιλελευθερισμού, του λαϊκισμού, της μηντιακής προπαγάνδας και των εθνικών εργολάβων, δεν υπάρχουν αυτονόητα στα εργατικά ζητήματα. Το αντίθετο, η κυβέρνηση της νέας δημοκρατίας ασκεί έντονη αντεργατική πολιτική. Οι εργαζόμενοι θεωρούμαστε αναλώσιμοι και προορισμένοι να αιμοδοτήσουμε (κυριολεκτικά και μεταφορικά) την ιδιωτικοποίηση κάθε δημόσιας υποδομής, την «ανάπτυξη» της εθνικής οικονομίας και τη «σταθερότητα» της αγοράς.

Εμείς παγώνουμε με την είδηση ακόμη ενός θανάτου στο μεροκάματο του δρόμου. Βλέπουμε στιγμιαία μπροστά μας την στιγμή που εμείς γλιτώσαμε. Αυτοί μένουν παγερά αδιάφοροι. Μιλούν παραθέτοντας μια σειρά από όμορφες λέξεις τακτοποιημένες η μία δίπλα στην άλλη, λέξεις κενές, υποκριτικές, που πεθαίνουν μόλις βγαίνουν από το στόμα τους. Δεν αναλαμβάνουν καμία ευθύνη. Όμως για την απώλεια της ζωής του συναδέλφου, για τα δεκάδες εργατικά δυστυχήματα στο επάγγελμα και όχι μόνο, υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες. Ο αρμόδιος εισαγγελέας βρήκε κάποιους υπευθύνους. Άσκησε ποινική δίωξη στον οδηγό και στους εργοδότες του ψητοπωλείου «Αλάτι και Πιπέρι». Πάλι καλά λέμε εμείς γιατί συνήθως ούτε αυτό γίνεται, οι εργοδότες ξεγλιστρούν και η γαλέρα συνεχίζει να υπάρχει στην πιάτσα. Το έργο του εισαγγελέα, όμως, τελείωσε σε αυτή την δίωξη. Για άλλη μια φορά μένουν στο απυρόβλητο οι ινστρούχτορες των εργατικών δυστυχημάτων. Αυτοί που με τις υπογραφές τους, τα χαμόγελά τους, τις κόκκινες γεμάτες υγεία φάτσες τους πετσοκόβουν δικαιώματα και απορυθμίζουν τις εργασιακές σχέσεις. Τα ερωτήματα είναι αμείλικτα και οι απαντήσεις βουλωμένο γράμμα.

Ποιος ευθύνεται που ένας 17χρονος εργαζόταν παράνομα;

Είναι συχνή εικόνα να βλέπουμε νεαρούς συναδέλφους να εργάζονται ως διανομείς. Οι εργοδότες, όπως και αυτοί του ψητοπωλείου «Αλάτι και Πιπέρι» στη Σκάλα Ωρωπού, προσλαμβάνουν νεαρούς συναδέλφους και πατώντας πάνω στο φιλότιμο και στην άγνοια των δικαιωμάτων τους, τους εκμεταλλεύονται στυγνά. Το υπουργείο εργασίας είναι απών. Κανένας έλεγχος, κανένα ενδιαφέρον. Όποιος εργοδότης κάνει ό,τι θέλει και ό,τι γουστάρει ειδικότερα όταν έχει νεαρούς εργαζόμενους.

Ποιος ευθύνεται που ο συνάδελφος εργαζόταν ανασφάλιστος;

Τι πιο σύνηθες, θα έλεγε κανείς, να δουλεύει κάποιος υποδηλωμένος ή αδήλωτος στον επισιτισμό/ταχυεστίαση. Οι εργοδότες του κλάδου ακολουθούν την πεπατημένη της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Γεμίζουν τις τσέπες τους και υποδαυλίζουν το κοινωνικό σύστημα ασφάλισης και σύνταξης. Όμως ποιος ευθύνεται που έχει γίνει κανόνας; Ποιος χαϊδεύει τους εργοδότες. Ποιος διαλύει το σώμα επιθεώρησης εργασίας (ΣΕΠΕ) και το κάνει ανεξάρτητη αρχή, δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο την πρόσβαση των εργαζομένων (ν. Χατζηδάκη 4808/2021); Ποιος με σπουδή και σχολαστικότητα κρατάει υποστελεχωμένα το ΣΕΠΕ; Ποιος κάνει τα στραβά μάτια και αβαντάρει την αδήλωτη εργασία με ΠΝΠ που ορίζουν να δηλώνονται οι υπερωρίες ένα μήνα αργότερα; Ποιος συνεχίζει να δίνει άδεια λειτουργίας σε καταστήματα που επανειλημμένως έχουν βρεθεί με αδήλωτο και υποδηλωμένο προσωπικό (Πιάτσα Καλαμάκι στο Χαλάνδρι). Ποιος δεν έχει θέσει ένα δίκτυ προστασίας για τους εργαζόμενους που καταγγέλλουν την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και οδηγούνται στην απόλυση; Ποιος ευθύνεται, που το 2019 κατά τη διάρκεια προεκλογικής εκστρατείας, οι ξενοδόχοι της Κω ζητούσαν από τον τωρινό πρωθυπουργό λιγότερους ελέγχους από το ΣΕΠΕ;

Είναι βέβαιο πως η έκταση της υποδηλωμένης και αδήλωτης εργασίας απλώνεται τόσο πολύ, διότι αποτελεί κρατική πολιτική και κυβερνητική στρατηγική. Αυτό επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά κατά την επίσκεψή την Κυριακή 11/09. Τα μέλη του σωματείου συνομίλησαν με τους εκεί συναδέλφους. Στις συζητήσεις μας επιβεβαιώθηκε αυτό που φανταζόμαστε όλοι μας: ο κάθε εργοδότης εφαρμόζει τη δική του νομοθεσία. Με συνέπεια: να οργιάζει η αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, να μην καταβάλλονται οι βενζίνες και το επίδομα χρήσης και συντήρησης (τουλάχιστον ίσο με 15% του βασικού μισθού), νυχτερινές και κυριακάτικές προσαυξήσεις, δώρα και επιδόματα. Απορίας άξιο είναι γιατί η «ανεξάρτητη αρχή» του ΣΕΠΕ δεν πραγματοποίησε τον παραμικρό έλεγχο στα υπόλοιπα καταστήματα της ταχυεστίασης στην περιοχή; Βρέθηκε στην περιοχή, δε θα μπορούσε να κάνει ελέγχους στα άλλα 9 καταστήματα ταχυεστίασης που υπάρχουν στην πιάτσα της Σκάλας Ωρωπού; Δε γνωρίζει το υπουργείο την έκταση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας; Με την τακτική της αδιαφορίας, δε συντηρεί την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία; Ποιους συγκαλύπτει και γιατί;

Ποιος ευθύνεται που δεν εκδίδεται η εγκύκλιος που ορίζει τα απαραίτητα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) για τους επαγγελματίες οδηγούς δικύκλου, που οι εργοδότες οφείλουν να καταβάλλουν;

Τον Μάη του 2019, ψηφίστηκε ο νόμος 4611/2019, που ανάμεσα στα άλλα ορίζει την υποχρέωση των εργοδοτών να καταβάλλουν ΜΑΠ στους επαγγελματίες οδηγού δικύκλου. Το είδος των ΜΑΠ θα οριζόταν από ειδική εγκύκλιο. Τρία και πλέον χρόνια μετά η εγκύκλιος δεν έχει ακόμα δημοσιευθεί. Άραγε τόσο καθυστερούν και οι αναθέσεις στους στενούς οικογενειακούς κύκλους της κυβέρνησης;

Ποιος ευθύνεται που δεν εκδίδεται εγκύκλιος για τις τεχνικές προδιαγραφές του κιβώτιου
ταχυμεταφοράς (κουτί);

Το μέγεθος του κουτιού, το υλικό κατασκευής, η πρόσδεση πάνω στο μηχανάκι του επαγγελματία οδηγού δικύκλου είναι παράμετροι σημαντικοί για μια ασφαλή οδήγηση. Είναι απίστευτο, αλλά ακόμη καμία κυβέρνηση δεν έχει εκδώσει μια εγκύκλιο που να δίνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του κιβώτιου ταχυμεταφοράς.

Ποιος ευθύνεται που δεν είναι το επάγγελμα του οδηγού δικύκλου – μεταφορέα (κούριερ, διανομέα,
υπάλληλος εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο) στα Βαρέα και ανθυγιεινά;

Το υπουργείο εργασίας, πεισματικά, αρνείται να κάτσει στο τραπέζι του διαλόγου. Αγνοεί, επιδεικτικά, τα υπομνήματα που έχουμε πρωτοκολλήσει στο αρμόδιο γραφείο του. Κλείνει τα μάτια του σε ένα ζήτημα που θα μειώσει τα εργατικά ατυχήματα/δυστυχήματα. Αποφεύγει να αναλάβει τις ευθύνες του.

Γνωρίζουμε πως δεν πρόκειται να ιδρώσει το αυτί κανενός Χατζηδάκη για τους νεκρούς συνάδελφους διανομείς. Γνωρίζουμε πως η άσβεστη δίψα των εργοδοτών για κέρδη απαιτεί τη στυγνή εκμετάλλευση μας. Εμείς ως τάξη και ως εργαζόμενοι οφείλουμε να προστατεύουμε τους εαυτούς μας από το τοξικό περιβάλλον της εργασίας μας. Να οδηγούμε τηρώντας τον ΚΟΚ και φορώντας τα κατάλληλα ΜΑΠ. Να μην βιαζόμαστε. Να διεκδικούμε την πλήρη ασφάλιση. Να σπάμε τη σιωπή μας στην αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία. Να διεκδικούμε τα ΜΑΠ που ορίζει ο ν.4611/2019, τις βενζίνες και το επίδομα χρήσης και συντήρησης του δικύκλου. Να στεκόμαστε ο ένας δίπλα στον άλλο ως γροθιά απέναντι στις εργοδοτικές αυθαιρεσίες και στην κρατική αναλγησία. Να στηρίζουμε τους συλλογικούς αγώνες και διεκδικήσεις, να συμμετέχουμε στο σωματείο ΣΒΕΟΔ, να δυναμώσουμε τους δεσμούς αλληλεγγύης και συναδελφικότητας μεταξύ μας.

Καμία ανοχή στην αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία

Να εκδοθούν οι εγκύκλιοι για τα ΜΑΠ και το κιβώτιο μεταφοράς

Ένσημα Βαρέα και ανθυγιεινά σε όλους τους επαγγελματίες οδηγούς δικύκλου

Συλλυπητήρια και δύναμη στην οικογένεια του συναδέλφου

Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών δικύκλου, Σεπτέμβρης 2022

17 Σεπτεμβρίου, 2022
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ / TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ
Πως λειτουργεί η Συνέλευση Βάσης Εργαζόμενων Οδηγών Δικύκλου, τι είδους συνδικαλισμό προωθεί και ποιές είναι οι διαφορές της από τα παραδοσιακά σωματεία;

Οι διαδικασίες μας είναι αμεσοδημοκρατικές και δεν προωθούμε ούτε ιεραρχίες ούτε κάθετες ιεραρχικές δομές. Πιστεύουμε και αναδεικνύουμε τις ικανότητες κάθε συναδέλφου και δεν αναγνωρίζουμε πεφωτισμένους ηγέτες και πρωτοπορίες. Διαβάστε αναλυτικά εδώ

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Τρόποι επικοινωνίας με το σωματείο

Διεύθυνση: Σκυλίτση 10, Τ.Κ. 114 73, Aθήνα
E-mail: [email protected]
Τηλέφωνο: 6946747244

Πότε βρισκόμαστε:

Κάθε Σάββατο στις 6 το απόγευμα διεξάγονται προπαρασκευαστικές συζητήσεις όπου σκιαγραφούμε διαθέσεις και καταθέτουμε ιδέες, προτάσεις και στρατηγικές προς συζήτηση.
Οι τακτικές μας συνελεύσεις γίνονται την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα στις 6. Κάθε Τρίτη το σωματείο παραμένει ανοιχτό από τις 6 μέχρι τις 8, για να γνωριστούμε με νέους συναδέλφους.

INTERNATIONAL STRUGGLES

A selection of texts, material, analysis in other languages:

ALL languages HERE or select a language: EN | IT | PT | DE | ES