Δεν θα αλλάξουμε επάγγελμα- θα αλλάξουμε το επάγγελμα
«Όταν έπρεπε δεν έβρεχε και το Μάη χιόνιζε.»
Την Τρίτη 27 Απρίλη 2021, ο Υπουργός εργασίας κ. Χατζηδάκης συναντήθηκε με 4 διανομείς. Φιλοκυβερνητικά μέσα μαζικής ενημέρωσης έσπευσαν να παρουσιάσουν τους συγκεκριμένους 4 φωτογραφηθέντες «ως εκπρόσωπους των διανομέων», γεγονός που σε καμία περίπτωση δεν ισχύει. Οι άνθρωποι ίσως και να είναι εργαζόμενοι διανομείς, όμως δεν εκπροσωπούν κανέναν πέρα από τον εαυτό τους. Τα προβλήματα που ανέδειξαν οι 4 διανομείς, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα– ο εξοπλισμός προστασίας, η υποδηλωμένη εργασία, η ασφαλιστική κάλυψη και η διαφορετική αντιμετώπιση ανάμεσα στις μεγάλες πλατφόρμες και τα συνοικιακά καταστήματα- είναι προβλήματα που αφορούν τη συντριπτική πλειοψηφία όσων εργαζόμαστε ως courier/ταχυμεταφορείς, delivery/ταχυδιανομείς και υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών. Αφορούν ζητήματα που το σωματείο μας, με την επιμονή, την ανάλυση, την εφημερίδα, τα κείμενα και τις προκηρύξεις, τον αγώνα και τη στήριξη των συναδέλφων έχει φέρει στο προσκήνιο, δουλεύοντας ακατάπαυστα εδώ και 14 χρόνια. Ο λόγος μας αφορά τον κάθε συνάδελφο γιατί πηγάζει από το βίωμα και την εμπειρία. Και είναι απόλυτα λογικό που οι 4 διανομείς (τους οποίους δεν γνωρίζουμε) επέλεξαν να μιλήσουν στη γλώσσα μας ειδάλλως θα φλέρταραν με τη γελοιοποίηση. Έστω και επιγραμματικά, ακόμη και αν δεν τα είπαν αλλά τους τα έγραψαν ή τα υπαγόρευσαν δεν θα μπορούσαν να παρεκκλίνουν από τους άξονες, από τη σφυρηλατημένη στους χώρους δουλειάς θέσεις του σωματείου.
Ταυτόχρονα, τα δημοσιεύματα, εναγωνίως προσπάθησαν να αναδείξουν τις «ευαισθησίες» του Υπουργού για τον κλάδο της ταχυδιανομής και ο ίδιος ανάμεσα στα άλλα δήλωσε τα εξής: «στηρίζουμε αυτούς τους ανθρώπους, η δουλειά των οποίων αυξήθηκε για τους γνωστούς λόγους μέσα στην πανδημία, ενώ την ίδια στιγμή δεν εργάζονται, σε πολλές περιπτώσεις, με σεβασμό των κανόνων από τις επιχειρήσεις στις οποίες απασχολούνται.» Να ενημερώσουμε το κ. Υπουργό πως ο σεβασμός είναι ηθική έννοια. Όταν ένας εργοδότης φωνάζει, μιλάει άσχημα και φέρεται προσβλητικά, τότε δε σέβεται τους εργαζόμενους. Όμως, όταν ένας εργοδότης προσλαμβάνει με εικονικές συμβάσεις, δεν καταβάλλει δώρα, επιδόματα, προσαυξήσεις, δεν καταβάλει βενζίνες, το επίδομα χρήσης και συντήρησης του δικύκλου που αντιστοιχεί στο 15% επί του βασικού μισθού και δεν παρέχει Μ.Α.Π, δεν εφαρμόζουν δικαστικές αποφάσεις τότε δεν μιλάμε για εργοδότες που δεν σέβονται τον εργαζόμενο μόνο στο ηθικό πεδίο αλλά για εργοδότες και επιχειρήσεις που αυθαιρετούν και παρανομούν συστηματικά, που καταστρατηγούν κάθε έννοια εργατικού δίκαιου.
Για ακόμη μια φορά η δημόσια κυβερνητική αναφορά στο επάγγελμα είναι επιλεκτικά ελλιπής με αποτέλεσμα να παρουσιάζει μια επιμελημένα ψευδή, αποσπασματική εικόνα. Η κυρίαρχη αφήγηση, ο κυρίαρχος λόγος δημιουργεί εσκεμμένες στρεβλώσεις καθώς περιορίζεται στους διανομείς της ταχυεστίασης. Οι προβολείς της δημοσιότητας φωτίζουν τους delivery/ταχυδιανομείς και αφήνουν στο σκοτάδι τους courier/ταχυμεταφορείς και τους υπάλληλους εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο. Τελικά τους είναι τόσο δύσκολο να αντιληφθούν το προφανές ή μήπως θέλουν το επάγγελμα τριχοτομημένο και συνεπώς αδύναμο, έρμαιο στην τρομοκρατία και τις αυθαιρεσίες των εργοδοτών; Ως σωματείο το έχουμε δηλώσει εξαρχής και δεν θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε. Οι courier/ταχυμεταφορείς, οι delivery/ταχυδιανομείς και οι υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο συνιστούν μια ενιαία ειδικότητα καθώς οι επαγγελματικοί κίνδυνοι, το περιβάλλον, οι συνθήκες εργασίας (δρόμος), το μέσο εργασίας (δίκυκλο), η φύση της εργασίας (παροχή υπηρεσιών) είναι κοινά. Σε όποιο κλάδο και να εργαζόμαστε η αναφορά είναι για κοινό επάγγελμα, το οποίο συνιστά μια ενιαία ειδικότητα και αποτυπώνεται με σαφήνεια στο νόμο 4611/2019 που δεν διαχωρίζει την ταχυδιανομή, την ταχυμεταφορά και τις εξωτερικές εργασίες με δίκυκλο. Παράλληλα, η υποδηλωμένη/ ανασφάλιστη εργασία, οι αιματηρές περικοπές στο μισθό που βαφτίζουν το φόβο της απόλυσης και της ανεργίας «προσωπική συμφωνία», η διάχυτη εργοδοτική παραβατικότητα, τα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα, η εντατικοποίηση, αφορούν το σύνολο του επαγγέλματος και όχι αποκλειστικά τους συναδέλφους ταχυδιανομείς. Εν κατακλείδι, η συστηματική αναφορά από τα Μ.Μ.Ε αποκλειστικά στους «ντελίβερι» (είτε εσκεμμένα είτε από άγνοια του θέματος και προχειρότητα) συσκοτίζει την πραγματικότητα.
Ωστόσο η συνάντηση, παρά το χονδροειδές έως γκροτέσκο σκεπτικό των επικοινωνιακών συμβούλων του Υπουργού όχι μόνο δεν καταφέρνει να μας παρακάμψει αλλά αντιθέτως αναγνωρίζει τους συλλογικούς μας αγώνες. Ανέδειξε για μια ακόμη φορά το επάγγελμα στο κεντρικό πολιτικό πεδίο, στο δημόσιο λόγο, στα έντυπα και τον κυβερνοχώρο. Παράμετροι από τα φλέγοντα ζητήματα που έχει αναδείξει ο συνδικαλισμός βάσης, τέθηκαν επί τάπητος και το Υπουργείο Εργασίας τοποθετήθηκε δημόσια. Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε πως «στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε συνθήκες προσωπικής και εργασιακής ασφάλειας στους απασχολούμενους στις ψηφιακές πλατφόρμες, υιοθετώντας τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές». Κι εφόσον αποδειχτεί πως η δήλωση δεν είναι μια ακόμη επικοινωνιακή φούσκα, θα υπερθεματίσουμε. Για το σωματείο και τους εργαζόμενους συναδέλφους η 5νθήμερη/ 8ωρη εργασία με αορίστου χρόνου εξαρτημένη σύμβαση εργασίας είναι η βάση που εξασφαλίζει «συνθήκες προσωπικής και εργασιακής ασφάλειας στους απασχολούμενους στις ψηφιακές πλατφόρμες». Σε αυτήν τη βάση αποκλειστικά, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να συζητήσουμε περαιτέρω για τη βελτίωση των συνθηκών του επαγγέλματος, ανεξάρτητα από τον κλάδο που εργαζόμαστε. Σε αυτή και μόνο την κατεύθυνση η (κάθε) κυβέρνηση θα μας συναντά σε παράλληλους δρόμους. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα μας βρίσκει σταθερά και αταλάντευτα απέναντί της.
Δεν είμαστε παιδιά – δεν είμαστε παπιά
«Όσο λείπει ο αφέντης κανένα δεν νοιάζει, μα όσο λείπει ο γάιδαρος, ούλοι βαρυγκωμάνε.»
Θα επιχειρήσουμε μια γρήγορη ανασκόπηση στο πρόσφατο παρελθόν για να φωτίσουμε καλύτερα το δρόμο που ανοίγεται μπροστά μας.Το 2019 ήταν μια χρονιά κλειδί για την ορατότητα του επαγγέλματος από τους κρατικούς θεσμούς. Η 6μηνη απεργιακή καμπάνια για εταιρικό δίκυκλο, Ένσημα Βαρέα και Ανθυγιεινά (Β.Α.Ε), Μέσα Ατομικής Προστασίας(Μ.Α.Π) και ενιαία ειδικότητα, σε συνδυασμό με τους αγώνες του σωματείου όλα τα προηγούμενα χρόνια, απέδωσε καρπούς. Στις 11 Απρίλη του 2019 ένας χείμαρρος που ξεπέρασε τα 1.300 δίκυκλα πλημμύρισε τους δρόμους της Αθήνας και περιφρούρησε την απεργία σε κεντρικές πιάτσες. Το γεγονός πως πλέον αριθμούμε χιλιάδες το γνώριζαν όλοι. Όμως το πρωτόγνωρο ήταν πως ο τελευταίος τροχός της αμάξης απέκτησε δυνατή συλλογική φωνή, τα δάχτυλα ενώθηκαν και έγιναν γροθιά και οι ψίθυροι βροντερή φωνή. Στην απεργία του 2019 θερίσαμε τους καρπούς των κόπων μας, κατακτήσαμε το συλλογικό μας παράστημα και κάναμε σαφές πως δεν είμαστε ούτε παιδιά ούτε παπιά αλλά μια υπολογίσιμη ταξική δύναμη συνδικαλιστικής συνέπειας και συνέχειας. Ένα μήνα αργότερα, στις 16 Μάη του 2019 η κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α ψήφισε το νόμο 4611/2019, ισχυροποιώντας τα θεμέλια για τον εξορθολογισμό του επαγγέλματος. Με τη δουλειά του μυρμηγκιού, του ακούραστου εργάτη, «οι αόρατοι», «τα παιδιά», κοινωνικοποιήσαμε την αξιόπιστη, συλλογική, ακηδεμόνευτη, ακομμάτιστη φωνή της Συνέλευσης Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου. Κι αυτό ξάφνιασε, ανησύχησε τους παροικούντες την κοινοβουλευτική Ιερουσαλήμ με την αέναη ψηφοθηρική λογική. Έτσι οι «μνηστήρες» και οι «προστάτες» μας πολλαπλασιάστηκαν και συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται. Στις 15 Απρίλη του 2019, 4 μέρες μετά την μεγαλειώδη απεργιακή μας συγκέντρωση, εν όψη των βουλευτικών εκλογών του 2019 και με τα φώτα της δημοσιότητας στραμμένα ακόμη πάνω μας, ο σημερινός πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης, συναντιέται με διανομείς σε ταβέρνα στο Μοσχάτο όχι «για να τα πούνε», αλλά όπως ανέφερε ο ίδιος, «για να ακούσει τα προβλήματά τους». Στις 27 Απρίλη 2021, σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, ο υπουργός εργασίας κ. Χατζηδάκης φωτογραφήθηκε με 4 διανομείς αμέσως μετά από την πετυχημένη στάση εργασίας μας για τα Β.Α.Ε, στις 24 Απρίλη 2021, με νωπό ακόμη το αποτύπωμα της απεργίας μας στις 8 Οκτώβρη του 2020 ενάντια στην απορρύθμιση της εργασίας. Προφανώς δεν πρόκειται για συμπτώσεις αλλά για συντονισμένες, προσχεδιασμένες ενέργειες και τακτικές των κοινοβουλευτικών. Η διεισδυτικότητα του σωματείου στο επάγγελμα και την τάξη, ο γειωμένος και καθαρός λόγος, η συνέπεια, η συνέχεια, η επιμονή και η διάρκεια ανάγκασαν έναν ακόμη από τους πολλούς μνηστήρες των ακηδεμόνευτων αγώνων μας και συγκεκριμένα τον κ. Χατζηδάκη, να συναντηθεί με 4 διανομείς.
Γιατί το υπουργείο εργασίας και ο εκάστοτε υπουργός αρνούνται το διάλογο;
«Ο άδειος ο τενεκές κάνει το μεγαλύτερο θόρυβο.»
Από τότε που η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας πήρε την εξουσία και έγινε κυβέρνηση έχουμε ζητήσει τρεις φορές συνάντηση με το υπουργείο εργασίας, έχουμε καταθέσει δύο (1, 2) 30σέλιδα υπομνήματα, έχουμε θέσει το πλαίσιο της συζήτησης και αναμένουμε να μας καλέσουν για διάλογο. Σε κανένα από τα αιτήματά μας δεν έχουμε λάβει επίσημη απάντηση. Ούτε θετική, ούτε αρνητική. Μόνο σιωπή και αδιαφορία. Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε με το τρίτο και τελευταίο κατά σειρά αίτημά μας. Στείλαμε δύο e-mail στο υπουργείο (και στο γραφείο του υπουργού) με το υπόμνημα για την ένταξη του επαγγέλματος στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Ένσημα, που εμπεριείχε το αίτημα για συνάντηση και δεν έχουμε λάβει ούτε καν τον προβλεπόμενο αριθμό πρωτοκόλλου, που κάθε δημόσια υπηρεσία είναι υποχρεωμένη να παρέχει σε πολίτες ή θεσμικά όργανα. Η κυβέρνηση που βαυκαλίζεται με την έννοια των «άριστων» δεν τηρεί ούτε τα στοιχειώδη σε σχέση με τις υποχρεώσεις της, απέναντι σε θεσμικά όργανα όπως το σωματείο μας, η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου. Όμως δεν κρατάμε «μούτρα» στην κάθε κυβέρνηση. Ο Συνδικαλισμός Βάσης δεν είναι ούτε γάμος ούτε μάλωμα στη ρούγα (δεν μας κάλεσαν οπότε δεν τους καλούμε ή δεν μας μιλάνε οπότε δεν τους μιλάμε). Ο Συνδικαλισμός Βάσης είναι νοοτροπία και αντίληψη με ανώτερα ένστικτα, εδράζει στους καθημερινούς αγώνες, στο στίβο της ταξικής πάλης, στην αδιάκοπη«δουλειά» που οργώνει τις «πιάτσες». Στα 14 χρόνια της ζωής μας έχουμε δει τις κυβερνήσεις να πέφτουν και τα πρόσωπα που τις απαρτίζουν να αλλάζουν, σε αντίθεση με το σωματείο που παραμένει συμπαγές και ισχυροποιεί τη θέση του στο επάγγελμα, την κοινωνία και την τάξη. Η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου δεν αμφιταλαντεύεται, δεν είναι έρμαιο των ανέμων. Παραμένουμε σταθεροί στη θέση μας όπως την είχαμε αποτυπώσει στο κείμενο για τον απολογισμό της απεργίας του 2020:
«...θα συνεχίσουμε να τροφοδοτούμε το υπουργείο εργασίας (όπως και το σύνολο των συμμετεχόντων στις κοινωνικές, συνδικαλιστικές και πολιτικές διεργασίες) με τη συλλογική ανάλυση του σωματείου που πηγάζει από το καθημερινό μας βίωμα στους χώρους δουλειάς, αμετακίνητοι στη θέση μας για εποικοδομητικό διάλογο.»
Η σημερινή κυβέρνηση, στηριζόμενη στην παραδοσιακά συντηρητική έως και οπισθοδρομική κοσμοαντίληψη, τμήματος της παράταξης, επιλέγει να είναι αλλεργική απέναντι στο σωματείο. Δεν το παίρνουμε προσωπικά. Είναι πλήθος οι κυβερνήσεις, όπως και οι εργοδότες που έχουν αλλεργία στα σωματεία. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα αμεσοδημοκρατικό σωματείο που λειτουργεί με διαρκή συνέλευση όπως η Σ.Β.Ε.Ο.Δ, που δεν κάνει συμφωνίες κάτω από το τραπέζι, δεν ανεμίζει κομματικές σημαίες, δεν έχει επαγγελματικά στελέχη και δεν δέχεται καμία κρατική επιχορήγηση. Κατανοούμε τις δυσκολίες καθώς τα μέλη μας έχουν το αδιαμφισβήτητο ηθικό πλεονέκτημα απέναντι σε όλους όσους μας αντιμάχονται είτε άμεσα είτε έμμεσα και τα κοντέρ μας αμέτρητα χιλιόμετρα στον καθημερινό αγώνα δρόμου.
Όσοι επιλέγουν να «αγνοούν» το σωματείο συστηματικά, σε συνεργασία με τα Μ.Μ.Ε που τα ταΐζουν με δημόσιο χρήμα, γνωρίζουν πως δεν μπορούν να αποκρύψουν την ύπαρξη και τον αγώνα μας. Δυστυχώς γι’ αυτούς η πραγματικότητα υπάρχει και ξεπερνάει τους ευσεβείς πόθους των εργοδοτών, των κομμάτων και της εκάστοτε κυβέρνησης. Γιατί το σωματείο και ο συνδικαλισμός βάσης ριζώνει καθημερινά στις πιάτσες και στις συνειδήσεις αμέτρητων συναδέλφων εντός και εκτός επαγγέλματος. Η περηφάνεια και η αξία του αγώνα, οι νίκες, οι κατακτήσεις που πηγάζουν από το δίκιο μας, μεταφέρονται από στόμα σε στόμα, από μαγαζί σε μαγαζί. Ανώνυμοι μέσα στους ανώνυμους, συνθέτουμε, υπάρχουμε, εργαζόμαστε και αγωνιζόμαστε στους χώρους δουλειάς. Συνομιλούμε, στηρίζουμε και μας στηρίζουν, είμαστε μια γροθιά που συνεχώς δυναμώνει. Όσο και να υποκρίνονται πως μας αγνοούν, οι εργαζόμενοι γνωρίζουν και ποιοι είμαστε και τί κάνουμε. Και κανένα κυβερνητικό επικοινωνιακό τρικ, καμιά επικοινωνιακή συσκότιση ή στρέβλωση δεν μπορεί να θολώσει την πραγματικότητα, το βίωμα και τη συνείδηση.
Στο κείμενο του απολογισμού της απεργίας της 8ηςΟκτωβρίου είχαμε γράψει τα εξής:
«… θεωρούμε επίσης απαραίτητο να σημειώσουμε πως στο πλαίσιο της αστικής δημοκρατίας, που κάθε κυβέρνηση επικαλείται, είναι τουλάχιστον αντιφατικό να μη δέχεται να συναντήσει, να μη δέχεται ακόμα και να απαντήσει στο αίτημα ενός σωματείου για διάλογο. Με αυτόν τον τρόπο, με αυτήν την αντιμετώπιση, με αυτήν την (για να το θέσουμε με όρους αστικής ευγένειας) άκομψη συμπεριφορά επιδεικνύει περιφρόνηση στους εργαζόμενους και το θεσμικό όργανο που τους εκπροσωπεί. Επιδεικνύει αλαζονεία και μια ιστορικά και πολιτικά αποδεδειγμένα ατελέσφορη, ιδεοληπτική εμμονή στη μονοπωλιακή άσκηση της εξουσίας, σα να είναι ο μοναδικός φορέας που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των εργαζόμενων στη χώρα, σα να είναι το μοναδικό θεσμικό όργανο που κατέχει τη γνώση και την απόλυτη αλήθεια σε ζητήματα εργασίας. Ως σωματείο θεωρούμε πως πρόκειται για μια κοντόφθαλμη, αντικοινωνική, αντιδημοκρατική συμπεριφορά που δεν περιποιεί τιμή στο Υπουργείο Εργασίας και κατ’ επέκταση στην κυβέρνηση ενώ παράλληλα οπισθοδρομεί όσον αφορά τις διεργασίες που επενδύουν στο διάλογο και μας εξελίσσουν ως πολίτες, συνδικαλιστές, εργαζόμενους και κοινωνία.»
Εφαρμοσμένες και ανεφάρμοστες εγκύκλιοι, κοινοβουλευτικές παραπλανήσεις και στο κάδρο της φωτογραφίας απαξίωση.
«Τι έχεις Γιάννη μου; Τί είχα πάντα»
Το σωματείο αναγνωρίζει πως η κρατική πολιτική του 2019 έκανε το πρώτο βήμα για τη νομοθετική κατοχύρωση και τον εξορθολογισμό του επαγγέλματος. Σημείο εκκίνησης αποτελεί η εγκύκλιος 67315/3178/18.12.2018 με θέμα: «Δράσεις για την προστασία των εργαζομένων σε εργασίες μεταφοράς και διανομής προϊόντων με δίκυκλο», ο νόμος 4611/2019 και η εγκύκλιος 29613/1754/2019 με τις οδηγίες εφαρμογής του άρθρου 56 του ν.4611/2019.
Η εγκύκλιος 45628/414/2020 της 4ης Νοεμβρίου του 2020, αναφέρεται ξεκάθαρα σε επιχειρήσεις ψηφιακών υπηρεσιών διαμεσολάβησης όπως η Wolt που υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία. Όμως, προς το παρόν, οι πρωτοβουλίες της δημιουργίας της νομικής/συνδικαλιστικής βάσης που θα σηκώσει το βάρος της αντιπαράθεσης πέφτει αποκλειστικά στις πλάτες του σωματείου καθώς το υπουργείο εργασίας δεν έχει προχωρήσει στις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, επαναπαυμένο στα επικοινωνιακά τεχνάσματα και τη δημιουργία εντυπώσεων χωρίς περιεχόμενο. Επίσης, στις 4 Δεκέμβρη του 2020 με την απόφαση υπ’ αριθ. 49091 /Γ1. 14744/4-12-2020 επεκτάθηκε ο ν. 4611/2019 και ανακοινώθηκε η υποχρέωση των εργοδοτών να αναρτούν στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, τα στοιχεία των ιδιόκτητων και εταιρικών δικύκλων που χρησιμοποιούνται στην επιχείρηση τους, στο ειδικό έντυπο Ε13.)
Ως συνδικαλιστές βάσης έχουμε μάθει να αγωνιζόμαστε σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον και να μην καθοριζόμαστε από τα τυχόν μειονεκτήματα της κάθε συγκυρίας. Επενδύουμε στην ανεξαρτησία μας, στη σύνθεση/συνδιαμόρφωση των θέσεών μας, στη συστηματική και αδιάκοπη δράση του σωματείου, στην επίκαιρη και διεισδυτική ανάλυση, στην παρουσία μας στις πιάτσες ως εργαζόμενοι και εργαζόμενες συνδικαλιστές βάσης, στις απεργιακές καμπάνιες, τις μαζικές απεργίες και στάσεις εργασίας. Στους πολυεπίπεδους αγώνες μας που συνετέλεσαν ώστε η αργόστροφη πολιτική τάξη αυτού του τόπου να προχωρήσει, έστω και καθυστερημένα, σε απαραίτητες νομοθετικές πράξεις.Το ΣΒΕΟΔ κάνει τη «δουλειά» που οφείλουν να κάνουν όλα τα σωματεία: ακούει την τάξη, ζει, αναπνέει και εργάζεται στις ίδιες πιάτσες, αναλύει, κοινωνικοποιεί την ανάλυση, προτείνει λύσεις, δίνει διεξόδους και οι ασθμαίνοντες πολιτικά, κρατικοί θεσμοί νομοθετούν.
Κλείνοντας, θα επαναλάβουμε αυτό που γράψαμε και στο απολογιστικό κείμενο της απεργίας της 8ης Οκτωβρίου του 2020
«…είναι ιστορικά αναντίρρητο πως οι συγκροτημένες θέσεις και η ανάλυση συλλογικών οργάνων που βρίσκονται σε κοινωνική σύνδεση και απαντούν σε πραγματικές ανάγκες, αναπτύσσουν δυναμικές που, (ακόμη και αν βραχυπρόθεσμα αγνοηθούν) δεν γίνεται μακροπρόθεσμα να προσπεραστούν.»
Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου
Μάης 2021