Υποχρεωτική καταχώρηση από τους εργοδότες, των ιδιόκτητων δικύκλων μας στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Ακόμα ένα όπλο στον αγώνα μας.

Συνάδελφοι,

στις 4 Δεκέμβρη του 2020 το υπουργείο εργασίας με την απόφαση υπ’ αριθ. 49091 /Γ1. 14744/4-12-2020 (1)* ανακοίνωσε την υποχρέωση των εργοδοτών να αναρτούν στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, τα στοιχεία των ιδιόκτητων και εταιρικών δικύκλων που χρησιμοποιούνται στην επιχείρηση τους στο ειδικό έντυπο Ε13.  Από τον Μάιο του 2019, που ψηφίστηκε ο νόμος 4611/2019, το άρθρο 55 (2)* υποχρέωνε ρητά τους εργοδότες να καταχωρούν τα οχήματα των εργαζομένων οδηγών δικύκλου στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Για να ενεργοποιηθεί το άρθρο 55, έπρεπε να εκδώσει σχετική απόφαση το υπουργείο εργασίας, όπως αναγράφεται στο εν λόγω άρθρο. Μετά από 19 μήνες το υπουργείο εργασίας έκανε επιτέλους την «δουλειά του».

Την υποχρέωση της υποβολής του εντύπου Ε13 στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, την έχουν οι κλάδοι επισιτισμού και ταχυδρόμησης, αλλά και κάθε άλλη δραστηριότητα στην οποία οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα για τη μεταφορά προϊόντων ή αντικειμένων. Εκεί (συμπληρώνοντας τον αριθμό κυκλοφορίας τους) καταγράφονται όλα τα μοτοποδήλατα και οι μοτοσυκλέτες, που χρησιμοποιούνται από τον εργοδότη/επιχείρηση είτε ανήκουν σε αυτόν, είτε ανήκουν στους εργαζόμενους του, είτε σε τρίτους που τα παρέχουν στους εργαζομένους. Αν ανήκουν στον εργοδότη/επιχείρηση τότε συμπληρώνεται ο αριθμός κυκλοφορίας, η ημερομηνία και η αρχική ώρα έναρξης χρήσης του μοτοποδήλατου ή της μοτοσυκλέτας από την επιχείρηση. Αν ανήκουν σε εργαζόμενο τότε χρειάζεται επιπλέον να συμπληρωθούν υποχρεωτικά και τα προσωπικά του στοιχεία (Α.Φ.Μ, Επώνυμο, Όνομα και Όνομα πατρός). Επιπλέον ο εργοδότης/επιχείρηση μπορεί στις «Παρατηρήσεις» να γράψει τυχόν πρόσθετες πληροφορίες, που αφορούν το προς χρήση μοτοποδήλατο  ή μοτοσυκλέτα. Ο υπόχρεος εργοδότης/επιχείρηση υποβάλλει το έντυπο Ε13 για κάθε μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα πριν από τη χρήση του/της. Επίσης συμπληρώνεται η ημερομηνία λήξης χρήσης του μοτοποδήλατου ή μοτοσυκλέτας με νέα υποβολή του εντύπου εντός τριών (3) ημερών από την ημερομηνία που θα διακοπεί η χρήση αυτή.

Γιατί είναι σημαντική αυτή η απόφαση

Α. Κατοχύρωση της επαγγελματικής χρήσης των δικύκλων μας.

Γίνεται ξεκάθαρο πλέον πως τα ιδιόκτητα δίκυκλα έχουν και επαγγελματική χρήση, γεγονός που σε όλους τους τόνους μεταφράζεται πως οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να αναλαμβάνουν εξολοκλήρου τα έξοδα του επαγγελματικού οχήματος.

Β. Ενισχύει την καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας.

Η καταγραφή των οχημάτων μάς προσφέρει ένα ακόμη εργαλείο ώστε να πολεμήσουμε την ανασφάλιστη και υποδηλωμένη εργασία. Ισχυροποιεί τις καταγγελίες και μας κατοχυρώνει (στους επιτόπιους ελέγχους του ΣΕΠΕ) προκειμένου να αποδεικνύουμε πως εργαζόμαστε υποδηλωμένοι, δηλαδή πέραν του εικονικού δηλωμένου ωραρίου.

Γ. Έξοδα κίνησης/ βενζίνες

Η καταγραφή των δικύκλων μάς λύνει τα χέρια ώστε να διεκδικούμε τα έξοδα κίνησης συλλέγοντας καθημερινά τις αποδείξεις για τις βενζίνες. Το επαγγελματικό όχημα έχει έξοδα κίνησης που οι εργοδότες πρέπει να αποδεικνύουν πως καταβάλλουν προσκομίζοντας τις αντίστοιχες αποδείξεις όταν τους ζητούνται.

Συνάδελφε,

δες αναλυτικά το Ημερολόγιο Εργασίας στην ιστοσελίδα του σωματείου www.sveod.gr, συνέλεξε καθημερινά τις αποδείξεις καυσίμων και όταν πάψεις να χαμηλώνεις το βλέμμα σου κι αποφασίσεις να σηκώσεις κεφάλι, προχώρα σε καταγγελία και δεν θα χάσεις ούτε εσύ ούτε το επάγγελμα ούτε η τάξη μας.

Δ. Εργατικά ατυχήματα/δυστυχήματα

Συχνά, διάφοροι ανάλγητοι εργοδότες, όταν προκύπτει εργατικό ατύχημα/δυστύχημα φροντίζουν να εξαφανίζουν τα στοιχεία. Σπεύδουν να αφαιρέσουν το κουτί από το δίκυκλο ή ισχυρίζονται πως ο εργαζόμενος «έκλεψε» ή δανείστηκε ένα δίκυκλο και τράκαρε εκτός ωραρίου, σε διαφορετικό χρόνο από την εργασία του. Η καταχώριση των ιδιόκτητων δικύκλων μας δίνει τη δυνατότητα να φρενάρουμε ή ακόμα και να εξαλείψουμε αυτές τις βρώμικες τακτικές. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να αναδειχθεί ο πραγματικός αριθμός  των εργατικών ατυχημάτων/δυστυχημάτων και οι εργοδότες να αναλαμβάνουν την ευθύνη που τους αναλογεί.

Ε. Μια ακόμη έμμεση πλην όμως σαφής αναγνώριση της Ενιαίας Ειδικότητας

Η απόφαση του υπουργείου αφορά όλους τους εργαζόμενους επαγγελματίες οδηγούς δικύκλου – μεταφορείς. Που σημαίνει όλους τους κούριερ/ταχυμεταφορείς, ντελίβερι/ταχυδιανομείς και υπάλληλους εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο. Με αυτό τον τρόπο αναγνωρίζεται για ακόμη μια φορά, έστω και έμμεσα η Ενιαία Ειδικότητα όλων των εργαζόμενων οδηγών δικύκλου. Το αποφασιστικό βήμα για την αναγνώριση της ενιαίας ειδικότητας, έγινε με το Ν.4611/2019 και η εν λόγω απόφαση συνεχίζει στον ίδιο δρόμο.

Κερδίζουμε στα χαρτιά, να τα επιβάλλουμε και στις πιάτσες

Από την τελευταία μας απεργία (8 Οκτώβρη 2020) μέχρι και σήμερα έχουν προκύψει μια σειρά θετικές εξελίξεις για το επάγγελμά μας. Η εγκύκλιος 45628/414/2020 για την εργασία σε εταιρείες πλατφόρμες και η υποχρεωτική καταχώρηση από τους εργοδότες, των ιδιόκτητων δικύκλων μας στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ είναι οι έμπρακτες θεσμικές αποδείξεις αυτών των εξελίξεων.

Όμως δεν τρέφουμε αυταπάτες. Γνωρίζουμε καλά πως ό,τι κατακτάμε είναι αποτέλεσμα επίπονων, καλά σχεδιασμένων και μακράς διάρκειας αγώνων. Πως δεν υπάρχει κάποιο «μαγικό ραβδί» που θα αλλάξει το καθεστώς της υποδηλωμένης και ανασφάλιστης εργασίας, αν δεν «βάλουμε εμείς το χεράκι μας», με προσφυγές και καταγγελίες στα αρμόδια ΣΕΠΕ ή/και στο σωματείο.  Από την ψήφιση του 4611/2019, νόμου ορόσημο για την θεσμική κατοχύρωση των διεκδικήσεών μας, μέχρι την πλήρη εφαρμογή του στην πράξη έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμη. Ένα δρόμο που αν δεν σπάσουμε τη σιωπή μας, αν δεν χτίσουμε ατομικές και συλλογικές  αντιστάσεις και αγώνες, θα γίνεται όλο και πιο μακρύς, κακοτράχαλος και δαιδαλώδης. Εμείς οι εργαζόμενοι, με την στήριξη ή/ και την οργάνωση στο σωματείο είμαστε που θα επιβάλλουμε στις πιάτσες τα κεκτημένα, την πλήρη εφαρμογή του 4611/2019, των εγκυκλίων και των αποφάσεων που τον συμπληρώνουν ή τον επεξηγούν.

Παράρτημα

(1)* Απόφαση Αρ. Πρωτ. 49091/Δ1. 14744/4-12-2020 Τροποποίηση της αριθ. 40331/Γ1.13521/13-9-2019  (Β ́3520/19-9-2019) «Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)» απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Στο άρθρο 5 «Προθεσμίες» της υπ’ αρ. πρωτ. 40331/Δ1.13521/13.9.2019 (Β’ 3520) απόφασης προστίθεται παράγραφος 24 ως εξής:

«5.24 Ι. Ο υπόχρεος εργοδότης υποβάλλει για κάθε μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57) που θα χρησιμοποιείται από εργαζόμενό του, κατά την εκτέλεση της εργασίας του, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, το έντυπο Ε13, έως και την ημερομηνία χρήσης του/της για πρώτη φορά και σε κάθε περίπτωση πριν από τη χρήση αυτή.

ΙΙ. Ο υπόχρεος εργοδότης υποβάλλει αντίστοιχα στο έντυπο Ε13, για κάθε μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57) που έχει καταχωριστεί στο έντυπο αυτό, τη λήξη της χρήσης αυτής από εργαζομένους του, κατά την εκτέλεση της εργασίας τους, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, εντός τριών (3) ημερών από την ημερομηνία που θα διακοπεί η χρήση αυτή.».

4. Στο Άρθρο 6 «Εκπρόθεσμη υποβολή» της υπ’ αρ. πρωτ. 40331/Δ1.13521/13.9.2019 (Β’ 3520) απόφασης αντικαθίσταται η παράγραφος 1 ως εξής:

«6.1 Σε περίπτωση παρέλευσης των προβλεπόμενων προθεσμιών, ηλεκτρονική υποβολή δεν είναι δυνατή (με την εξαίρεση του εντύπου Ε13), αλλά ακολουθείται η διαδικασία της κατάθεσης με προσέλευση στην αρμόδια υπηρεσία του ΣΕΠΕ ή/και του ΟΑΕΔ, με ανάλογη εφαρμογή των προβλεπόμενων κυρώσεων από την κείμενη νομοθεσία περί εκπρόθεσμης υποβολής των εντύπων του άρθρου 2 της παρούσας.».

5. Στο Άρθρο 14 «Μεταβατικές διατάξεις-Εξαιρέσεις» προστίθεται παράγραφος 18 ως εξής:

«14.18 Ι. Το έντυπο Ε13 υποβάλλεται από τους υπόχρεους εργοδότες έως και 20-12-2020, για μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57), που:

i) χρησιμοποιείται ήδη ή

ii) θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά, έως και την 20η-12-2020.

για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων από εργαζόμενό του.

ΙΙ. Η προθεσμία που προβλέπεται στην περίπτωση Ι της παραγράφου 24 του άρθρου 5 δεν ισχύει για τη μεταβατική περίοδο.

ΙΙΙ. Η προθεσμία που προβλέπεται στην περίπτωση Ι της παραγράφου 24 του άρθρου 5 ισχύει από 21-12-2020.».

Άρθρο 2 του Ν.2696/1999 (Κ.Ο.Κ.) :

Ως μοτοποδήλατο νοείται το δίτρoχo ή τρίτρoχo όχημα που ο κυλινδρισμός του δεν υπερβαίνει τα 50 κυβικά εκατοστά.

Επίσης, ως μοτοποδήλατο λογίζεται και το ελαφρό τετράτροχο όχημα του οποίου το απόβαρο κενού οχήματος, μη συμπεριλαμβανομένου του βάρους του καυσίμου ή του μείγματος καυσίμου – ελαίου ή των συσσωρευτών των ηλεκτρικών οχημάτων, είναι μικρότερο των 350 χιλιόγραμμων και ο κυλινδρισμός του κινητήρα του δεν υπερβαίνει τα 50 κυβικά εκατοστά προκειμένου για κινητήρα με επιβαλλόμενη ανάφλεξη ή η μέγιστη καθαρή ισχύς τα 4ΚW προκειμένου για κινητήρες άλλου τύπου.

Ως μοτοσικλέτα νοείται κάθε δίτροχο μηχανοκίνητο όχημα, με ή χωρίς καλάθι, του οποίου ο κυλινδρισμός του κινητήρα είναι μεγαλύτερος των 50 κυβικών εκατοστών.

(2)* Άρθρο 55 Ν.4611/2019

Καταχώριση οχημάτων για τη μεταφορά και διανομή προϊόντων και αντικειμένων στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ

1. Όταν, κατά την εκτέλεση της εργασίας τους, οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄ 57), για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, ο εργοδότης αναγγέλλει στο πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «ΕΡΓΑΝΗ» τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.

2. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται η διαδικασία καταχώρισης, τα στοιχεία που γνωστοποιούνται και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

3. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 2.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*