ΤΑΧΥΔΙΑΝΟΜΕΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ
Nέα και ανακοινώσεις

ΤΑΧΥΔΙΑΝΟΜΕΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ

 

 
Τα τελευταία χρόνια, η ραγδαία ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται το εμπόριο. Η αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών και των on-line παραγγελιών έχει αυξήσει τον όγκο εργασίας, χωρίς όμως να έχουν αυξηθεί αναλογικά οι προσλήψεις σε εταιρίες courier και αλυσίδες ταχυεστίασης, με αποτέλεσμα την περαιτέρω εντατικοποίηση του επαγγέλματός μας, είτε εργαζόμαστε ως ταχυμεταφορείς (courier), ταχυδιανομείς (delivery) ή υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών.
Συγκεκριμένα, την περίοδο που διανύουμε με την εξάπλωση του Covid-19, έρχεται με ακόμη μεγαλύτερη ένταση στο προσκήνιο η αυταπόδεικτη χρησιμότητα (και πρόσκαιρη αναγνώριση) του επαγγέλματός μας, καθώς αυξάνεται ραγδαία η αναγκαιότητα της διακίνησης αγαθών και υπηρεσιών μέσω της ταχυδιανομής/ταχυμεταφοράς με μηχανάκια και φορτηγά πόλης, τύπου van. Ταυτόχρονα, αναδεικνύεται πολύ πιο έντονα και μια ακόμη αντίφαση, πέραν αυτής που αφορά την υψηλής ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών των συναδέλφων σε σχέση με τους χαμηλούς μισθούς και την πολύ συχνά υποδηλωμένη εργασία τους. Τώρα έρχεται, πιο πολύ από ποτέ, αντιμέτωπη η ταχύτητα παράδοσης (που ολοένα και αυξάνεται λόγω της εντατικοποίησης) με την υγιεινή και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Στον ήδη βεβαρημένο τρόπο που διεξάγεται η δουλειά μας, προστίθεται και η μη εφαρμογή των κανόνων για την υγιεινή και την ασφάλειά μας. Όχι μόνο με τη μη απόδοση των Μέσων Ατομικής Προστασίας και τη μη κάλυψη των εξόδων χρήσης και συντήρησης των οχημάτων μας από τους εργοδότες, αλλά και με την επί της ουσίας ανεξέλεγκτη έκθεσή μας στον ιό. Με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε οι ίδιοι να νοσήσουμε, να μετατραπούμε εν δυνάμει σε ξενιστές του ιού και να τον μεταφέρουμε από πελάτη σε πελάτη (ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται και ευπαθείς ομάδες).
Ο απαραίτητος εξοπλισμός και τα μέτρα πρόληψης και προστασίας, που το κράτος έχει ορίσει με αλλεπάλληλες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, πως πρέπει να λαμβάνουν οι εργαζόμενοι (γάντια, μάσκες, αντισηπτικά) παρέχονται από ελάχιστους εργοδότες, που όπως πάντα αποτελούν την εξαίρεση ανάμεσα στις εταιρίες και τα καταστήματα φαγητού/καφέ/courier/λιανεμπορίου/χονδρεμπορίου. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι εργαζόμενοι αναγκάζονται καθημερινά να χρεώνονται οι ίδιοι την αγορά των μέτρων πρόληψης και προστασίας. Να «κόβουν» δηλαδή κι άλλο από τον ήδη χαμηλό μισθό τους.
Κι ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις αποφεύγουν να επωμιστούν οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση, εκμεταλλεύονται την περίσταση και κερδοσκοπούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ACS του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) κου Φέσσα, που την 1η Απρίλη προχώρησε σε αυξήσεις κατά 0,45€+ΦΠΑ σε όλες τις αποστολές εσωτερικού και κατά 1€ στις αυθημερόν αποστολές. Επικαλέστηκε, ως δικαιολογία, το αυξημένο λειτουργικό κόστος (αύξηση δρομολογίων, ενοικίαση επιπλέον οχημάτων και χώρων διακίνησης, πρόσληψη προσωπικού και εφαρμογή πρόσθετων μέτρων ασφαλείας) όμως αναγκάστηκε σε ανάκληση της έκτακτης χρέωσης. Να σημειώσουμε πως σημαντικό ρόλο στην ανάκληση έπαιξε ο Σύλλογος Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων (μέλος της οποίας είναι και ο γνωστός τηλεβιβλιοπώλης και υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κος Άδωνις Γεωργιάδης) που αντέδρασε στην κερδοσκοπική επιβάρυνση της τάξης του 22,5%.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, παρά την έκτακτη συνθήκη, το κράτος αντέδρασε άμεσα ενάντια στην κερδοσκοπία και την αισχροκέρδεια. Ως σωματείο έχουμε πράγματι εντυπωσιαστεί, γιατί το ίδιο περιμένουμε και σε ότι αφορά τους ελέγχους των επιθεωρήσεων εργασίας (ΣΕΠΕ) ενάντια στην ανασφάλιστη/υποδηλωμένη εργασία και τη γενικευμένη καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων.
Όμως έχουμε την αίσθηση πως για μας, για τους εργαζόμενους, η “έκτακτη συνθήκη” που μόνιμα υποτιμά την εργασία και τη ζωή μας, μάλλον θα συνεχίσει να διαφεύγει της προσοχής του κράτους και της εκάστοτε κυβέρνησης.
Ως σωματείο γνωρίζουμε πως καθώς η κρίση θα εξελίσσεται, στο όνομα της “ελεύθερης” οικονομίας και της “ελεύθερης” αγοράς, οι εργοδότες θα πάρουν και πάλι θέση μάχης προκειμένου και τα νέα βάρη να μεταφερθούν στις δικές μας πλάτες, στις πλάτες της τάξης μας. Όμως παράλληλα, δεν ξεχνάμε πως και οι τύχες θα συνεχίσουν να βρίσκονται στα δικά μας χέρια, στα χέρια της τάξης μας. Ας σημειωθεί, πάντως, πως η ACS έχει αυξήσει κατά 50% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 τα έσοδά της και με πραγματική αγωνία περιμένουμε τις επίσημες ανακοινώσεις της εταιρείας και του επιχειρησιακού της σωματείου για τις προσλήψεις προσωπικού και το είδος των συμβάσεων που υπογράφουν. Όσο για τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας οι πληροφορίες που έρχονται είναι πως δεν παρέχονται τα απαραίτητα μέτρα προστασίας ούτε γίνεται απολύμανση στους χώρους των καταστημάτων. Ενώ είναι γνωστό, πως σε κατάστημα της ACS στη Λάρισα, νόσησαν διανομείς και υπάλληλοι γραφείου.
Είναι γεγονός, πως λόγω της πρωτοφανούς ζήτησης, έχει επέλθει τεράστια αύξηση των εσόδων των εταιριών courier. Όμως ούτε λόγος, για αυξήσεις στους μισθούς και απαρέγκλιτη τήρηση των μέτρων υγιεινής, ασφάλειας και προστασίας των εργαζομένων.
Είμαστε αναγκασμένοι λοιπόν, να προστατεύουμε μόνοι μας τον εαυτό μας και το κοινωνικό σύνολο με χρήματα από την τσέπη μας, ενώ παράλληλα πρέπει να παραμένουμε ταχύτατοι, καθώς απολυμαίνουμε, βάζουμε – βγάζουμε, πετάμε τις μάσκες και τα γάντια μας ύστερα από κάθε επαφή και παραλαβή/παράδοση παραγγελίας. Αυτή η συνθήκη, που επί της ουσίας δε γίνεται να πραγματωθεί, εγκυμονεί τον κίνδυνο της μεταφοράς διάδοσης του ιού ανάμεσα στους εργαζόμενους, τους πελάτες και κατ΄ επέκταση στο σύνολο της κοινωνίας.
Από το ξεκίνημα της υγειονομικής κρίσης, ως Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (Σ.Β.Ε.Ο.Δ.) προτείναμε οι εταιρείες της ταχυδιανομής-ταχυμεταφοράς να προχωρήσουν σε lock down προκειμένου να αποτραπεί η περαιτέρω διάδοση του ιού στους συναδέλφους και το κοινωνικό σώμα. Προτείναμε να πραγματοποιείται αποκλειστικά η μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης από προσωπικό ασφαλείας που θα τηρεί απαρέγκλιτα τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας. Να πάψουμε ως εργαζόμενοι στο επάγγελμα να εκτιθέμεθα στον ιό και παράλληλα να αποζημιωθούμε οικονομικά και ασφαλιστικά για το διάστημα που δε θα εργαστούμε. Όμως, η πραγματικότητα κινείται στον αντίποδα των προτάσεών μας. Η ποσότητα και ο όγκος των διακινούμενων προϊόντων ειδικά στις ταχυμεταφορικές έχει πολλαπλασιαστεί λόγω της ραγδαίας ανόδου του διαδικτυακού εμπορίου. Οι συνάδελφοι καλούνται καθημερινά να αντεπεξέλθουν στις αυξανόμενες ανάγκες παραλαβής και παράδοσης προϊόντων με αποτέλεσμα την ολοένα και μεγαλύτερη εντατικοποίηση της εργασίας.
Ως σωματείο γνωρίζουμε πως υπό αυτές τις συνθήκες τα εργατικά ατυχήματα αυξάνονται. Όπως στη δεκαετία που πέρασε, έτσι και στην παρούσα περίοδο, οι εργοδότες μπροστά στο κέρδος και στις “ευκαιρίες” που γεννούν οι κρίσεις δε θα διστάσουν να καταπατήσουν οποιοδήποτε εργασιακό δικαίωμα και κάθε έννοια υγιεινής και ασφάλειας. Κι εδώ, αξίζει να σημειώσουμε πως είναι η ίδια η πραγματικότητα που για μια ακόμη φορά και με τον πιο εμφατικό τρόπο αναδεικνύει το πάγιο αίτημα του σωματείου μας για ένταξη του επαγγέλματος στα βαρέα και ανθυγιεινά.
Συνεχίζοντας, να αναφερθούμε σε μια ακόμη, επί της ουσίας, ψευδή κατεύθυνση που δίνουν τα περισσότερα ΜΜΕ, καθώς και οι εργοδότες για την προώθηση των ηλεκτρονικών αγορών. Πρόκειται για τη διασφάλιση της «υγείας» με τη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Προπαγανδίζεται, λοιπόν, η «ασφαλής» και «ανέπαφη» διακίνηση των αγαθών στο καταναλωτικό κοινό, προκειμένου ορισμένοι τομείς της οικονομίας, όπως το ηλεκτρονικό/ψηφιακό εμπόριο στην παρούσα φάση, να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους. Μας λένε δηλαδή, πως με τη χρήση της οποιαδήποτε διαδικτυακής πλατφόρμας, πως με το e-shopping, παρακάμπεται η όλη συνθήκη των έκτακτων μέτρων για τη μη εξάπλωση του κορονοϊού. Μια συνθήκη, που σύμφωνα με τις ίδιες πηγές εγκυμονεί τόσους κινδύνους, που έχει κηρυχτεί στη χώρα μέχρι και απαγόρευση κυκλοφορίας! Να διευκρινίσουμε λοιπόν στους καταναλωτές, ότι το "enter" στο πληκτρολόγιο του κινητού, του tablet, του laptop ή του υπολογιστή, στην όποια διαδικτυακή παραγγελία, δεν αποτελεί ασπίδα προφύλαξης από τον ιό. Δεκάδες πραγματικά και όχι ψηφιακά ή ρομποτικά χέρια ετοιμάζουν την παραγγελία, πριν αυτή φτάσει στην πόρτα τους. Τυλίγουν, πακετάρουν, φορτώνουν, ξεφορτώνουν, τιμολογούν, κόβουν, τεμαχίζουν, μαγειρεύουν, ψήνουν, συσκευάζουν, μέχρι ο/η συνάδελφος ταχυμεταφορέας/ταχυδιανομέας/υπάλληλος εξωτερικών εργασιών να παραδώσει την παραγγελία. Τα χέρια του διανομέα με ή χωρίς γάντια, είτε οδηγεί δίκυκλο είτε τετράτροχο, δε δύναται να εξαγνίσουν την παραγγελία και τα παρεχόμενα αγαθά από ενδεχόμενη μόλυνση. Παράλληλα, είναι αναπόφευκτο και απόλυτα λογικό η πίεση του χρόνου, ο φόρτος και η εντατικοποίηση της εργασίας, σε συνδυασμό με την έλλειψη των μέσων προστασίας να οδηγούν τους συναδέλφους στη μη σχολαστική τήρηση των κανόνων υγιεινής. Και δυστυχώς, πλείστος είναι και ο αριθμός των πελατών που δεν τηρεί ούτε τους βασικούς κανόνες των μέτρων πρόληψης και προστασίας που έχουν ανακοινωθεί (γάντια, μάσκες κοκ.)
Δεν υπάρχει λοιπόν, καμιά πραγματική πρόληψη ή ουσιαστική προφύλαξη των συναδέλφων και του κοινωνικού σώματος από τον ιό, όσο εργαζόμαστε στις συνθήκες που περιγράφουμε. Επαναλαμβάνουμε, οι ατέλειωτες παραδόσεις, η συνεχής εντατικοποίηση της εργασίας, οι πελάτες που δεν τηρούν στοιχειώδεις τρόπους πρόληψης, προφύλαξης και υγιεινής και τα μέσα υγιεινής και ασφάλειας που δε χορηγούνται στους εργαζόμενους με ευθύνη των εργοδοτών, μας οδηγούν σε ένα αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα. Η ασφαλής παράδοση μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ένας μύθος πασπαλισμένος με μπόλικη διαφήμιση και ψηφιακή χρυσόσκονη.

Όμως για τις διαδικτυακές πλατφόρμες, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις αλλαγές που επιφέρουν στο μισθό, στην ασφάλιση και στο σύνολο των εργασιακών σχέσεων θα αναφερθούμε σε επόμενο κείμενό μας.
Συνάδελφοι, τα δέκα προηγούμενα χρόνια αντιμετωπίσαμε πλήθος προκλήσεων. Εμείς ως σωματείο αποφασίσαμε να τις αντιμετωπίσουμε συλλογικά. Και στην ίδια κατεύθυνση θα συνεχίσουμε. Πιο οργανωμένα, πιο συγκροτημένα, πιο μεθοδικά.
Γιατί μονάχος του κανένας το φόβο ...
της απόλυσης, της ανεργίας, των εργοδοτικών απειλών, του κορωνοϊού... δε νικά.

Η ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΤΟΥ ΙΟΥ,
ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΓΕΝΗ ΤΟΜΕΑ ΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΜΑΣ
ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΝ ΣΕ LOCK DOWN

Η ΔΙΑΝΟΜΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
ΝΑ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΝΕΤΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
 

ΟΣΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΔΕ ΘΑ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
ΝΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΘΟΥΝ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ

ΕΝΣΗΜΑ ΒΑΡΕΑ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΑ
ΓΙΑ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΙΣ(COURIER), ΤΑΧΥΔΙΑΝΟΜΕΙΣ (DELIVERY)
ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ.

Η ΥΠΟΔΗΛΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΙΑΛΥΕΙ ΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ,
ΣΤΕΡΕΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΘΗΚΕΥΕΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ.

 

Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου,

Απρίλης 2020.

6 Απριλίου, 2020
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ / TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ
Πως λειτουργεί η Συνέλευση Βάσης Εργαζόμενων Οδηγών Δικύκλου, τι είδους συνδικαλισμό προωθεί και ποιές είναι οι διαφορές της από τα παραδοσιακά σωματεία;

Οι διαδικασίες μας είναι αμεσοδημοκρατικές και δεν προωθούμε ούτε ιεραρχίες ούτε κάθετες ιεραρχικές δομές. Πιστεύουμε και αναδεικνύουμε τις ικανότητες κάθε συναδέλφου και δεν αναγνωρίζουμε πεφωτισμένους ηγέτες και πρωτοπορίες. Διαβάστε αναλυτικά εδώ

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Τρόποι επικοινωνίας με το σωματείο

Διεύθυνση: Σπύρου Τρικούπη 56, Τ.Κ. 114 73, Aθήνα
E-mail: [email protected]
Τηλέφωνο: 6946747244

Πότε βρισκόμαστε:

Κάθε Σάββατο στις 6 το απόγευμα διεξάγονται προπαρασκευαστικές συζητήσεις όπου σκιαγραφούμε διαθέσεις και καταθέτουμε ιδέες, προτάσεις και στρατηγικές προς συζήτηση.
Οι τακτικές μας συνελεύσεις γίνονται την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα στις 6. Κάθε Τρίτη το σωματείο παραμένει ανοιχτό από τις 6 μέχρι τις 8, για να γνωριστούμε με νέους συναδέλφους.

INTERNATIONAL STRUGGLES

A selection of texts, material, analysis in other languages:

ALL languages HERE or select a language: EN | IT | PT | DE | ES